Glass av märket Ben & Jerry.
Glass av märket Ben & Jerry.

Ben & Jerry-bråket – en trend i tiden

Glassmärket Ben & Jerry får stor uppmärksamhet för sitt ställningstagande att ensamkommande flyktingar ska få stanna i Sverige. Handlar det om ett effektsökeri eller kommer frågan att genomsyra företagets verksamhet? TT har pratat med en varumärkesexpert.

ANNONS
|

Vad har hänt?

Det amerikanska glassmärket Ben & Jerry har på sin svenska hemsida bjudit in till ett så kallat kärlekståg, som arrangeras av Ung i Sverige och Elever mot utvisningar. Kärlekståget arrangeras med anledning av att riksdagen på torsdag väntas rösta igenom ett beslut om att 9000 ensamkommande flyktingar ska få en ny chans att stanna kvar i Sverige. Glassmärkets ställningstagande har både hyllats och fått hård kritik i framför allt sociala medier.

Ett ställningstagande i tiden

- Det blir mer och mer av den typen av ställningstagande för att man vill visa att man är relevant för sin samtid och att det är något som företaget står för. Det är inte enbart för att attrahera kunder utan även för att attrahera de som ska jobba i företaget och verksamheten, säger Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet.

ANNONS

Men vad händer nu?

- Om man nu vill vara ett företag som tar ställning i viktiga frågor eller frågor som debatteras då måste man även tydligt visa på vilket sätt man knyter an till frågan utöver det som sker nu. Frågan är på vilket sätt det genomsyrar verksamheten och hur det hänger ihop med varumärket som sådant, säger Ossiansson och fortsätter:

- Eller gör man det bara för att skapa medial uppmärksamhet? Gränslinjen är ju hårfin, vilket gör att det är ett risktagande i sig när man tar ställning i en fråga som är kontroversiell och har väckt mycket känslor.

En risk – folk slutar äta deras glass

- Det är ju givetvis en kalkyl du gör – att du kan skrämma i väg de som inte står för samma ställningstagande. Det kan ju samtidigt vara så att du vinner en ökad sympati bland dem som har en positiv inställning till det de vill verka för. Det är en balansgång.

ANNONS

Har gjort liknande saker, men i USA

I slutet av 1980-talet, under Ronald Reagans tid som amerikansk president, skapade företaget "fredsglassar" som hade till syfte att "omdirigera" en procent av den amerikanska försvarsbudgeten till aktiviteter och projekt som främjade fred. Företaget har exempelvis även tagit ställning i miljöfrågor och i frågor om ekonomisk ojämlikhet.

Fungerar det även i Sverige?

- Man har tagit ställning mot en del saker som har funnits i det amerikanska samhället, men vi svenskar kanske inte riktigt förstår den bakgrunden eller historiken lika väl som amerikanerna. Man kan även problematisera det ytterligare. Tänker du egentligen på frågan när du de facto ska köpa glass eller blir det bara en medial fluga? säger Eva Ossiansson.

TT

ANNONS