Reportrarna Valdemar Lönnroth och Ida Johansson kommer att intervjua gäster på scen.
Reportrarna Valdemar Lönnroth och Ida Johansson kommer att intervjua gäster på scen. Bild: Stefan Berg

Avspark för GP:s nya live-satsning

Med den nya satsningen GP Live kommer du att kunna uppleva journalistik och intervjuer på plats. Vid premiärevenemanget ska ekonomiredaktionen tillsammans med inbjudna gäster svara på frågan: Vem vinner och vem förlorar när handeln flyttar ut på nätet?

ANNONS
|

En genomsnittlig månad handlar 4,7 miljoner svenskar någonting via internet. Det gör Sverige till ett föregångsland när det kommer till så kallad e-handel – enligt en rapport från Postnord är vi det land i Norden där onlinehandeln är störst.

Just handel på internet är också temat på premiärevenemanget för GP Live. Det är Göteborgs-Postens nya satsning – där gäster ska kunna ta del av vår journalistik på plats ute i verkligheten.

– GP Live är samlingsnamnet på olika typer av evenemang där vi lyfter fram vår journalistik på olika scener inför publik. Till exempel valdebatter, intervjuer med författare, seminarier. Målet med projektet är dels att besökarna lär sig något nytt eller får en unik upplevelse, dels att lyfta hur vi jobbar med kvalitetsjournalistik vilket jag vet att många av våra läsare är intresserade av, säger chefredaktören Christofer Ahlqvist.

ANNONS

Handelstema på premiären

Nu på onsdag anordnas det första evenemanget, i Auktionsverkets kulturarena på Tredje Långgatan, och temat är "Handelsrevolutionens vinnare och förlorare". Bland annat kommer GP:s ekonomireportrar Ida Johansson och Valdemar Lönnroth att hålla i var sin diskussion med inbjudna gäster.

Först ut är ett samtal mellan handelsforskaren Johan Hagberg, grundarna till företaget Revolutionrace och Willys vd Thomas Evertsson.

– Dagligvaruhandeln är ju fortfarande väldigt butikstung, till exempel finns det ju varor som kräver helt kylda kedjor av förvaring. Hur gör man då för att ställa om till en värld med mer e-handel? Det är bland annat det jag har tänkt att vi ska prata om, säger reportern Valdemar Lönnroth som leder samtalet.

Butiksdöden påverkar framtidens Göteborg?

Under det andra samtalet kommer stadsarkitekten Björn Siesjö och Vasakronans regionchef Kristina Pettersson Post att diskutera hur framtidens Göteborg kan komma att se ut när det kommer till butiker. Handelsforskaren Johan Hagberg deltar också i detta samtal.

– Att vi handlar och beter oss på nya sätt påverkar inte bara de enskilda handlarna och kedjorna, utan så klart även fastighetsbolagen och hur städerna utformas. I USA pratar man om "shoppingcenterdöden", när människor känner att de inte längre har en anledning att besöka stora gallerior utanför staden. Man har börjat se en liknande tendens i Sverige. Vilken bild av framtiden man har påverkar hur man planerar, säger reportern Ida Johansson som leder diskussionen.

ANNONS

Under kvällen kommer också publiken att involveras – både genom att få ställa och få svara på frågor. Förutom journalistiken på scen kommer gästerna också bjudas på mat och dryck.

– Det ska bli roligt och spännande! Framför allt att höra publiken och vad läsarna har för frågor, säger Johansson.

Moderator under kvällen kommer Emanuel Karlsten att vara och dörrarna öppnar klockan 16.45.

Fakta: Handelsrevolutionens vinnare och förlorare

På onsdag 11 april arrangerar GP det första seminariet i GP Live, en satsning där journalistik kommer att ske direkt på scen. Temat kommer att vara ”Handelsrevolutionens vinnare och förlorare”.

GP:s ekonomireportrar kommer att intervjua uppstickare i modebranschen och chefer för mer etablerade butikskedjor.

Dessutom kommer Johan Hagberg, universitetslektor och docent i marknadsföring vid Göteborgs universitet, Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö och Kristina Pettersson Post från Vasakronan medverka i ett samtal om hur förändringen av handeln kommer att påverka Göteborg.

Evenemanget startar klockan 17 på Auktionsverket Kulturarena på Tredje Långgatan. Biljetten kostar 249 kronor och inkluderar mat och dryck.

Läs mer på: www.gp.se/live

ANNONS