Astra Zenecas forskningsanläggning i Mölndal arbetar med att ta fram läkemedel mot sjukdomar i andningsvägarna, mag och tarm samt hjärta och kärl.
Astra Zenecas forskningsanläggning i Mölndal arbetar med att ta fram läkemedel mot sjukdomar i andningsvägarna, mag och tarm samt hjärta och kärl. Bild: Lisa Thanner

Astra Zeneca visar lägre vinst – men bättre försäljning

Intäkterna och försäljning av produkter ökade – men resultatet var lägre mot i fjol. Det visar Astra Zenecas siffror för andra kvartalet.

ANNONS
|

Astra Zeneca hade intäkter på 5 155 miljoner dollar det andra kvartalet, cirka 45,5 miljarder kronor, vilket var en ökning med ett par procent jämfört med samma period i fjol. Det visar bolagets rapport som offentliggjordes på torsdagsmorgonen. Även produktförsäljningen ökade med ett par procent och stod för merparten av intäkterna.

Omsättningen var lite under analytikernas förväntningar som låg på 5 160 miljoner dollar, enligt Reuters enkät.

LÄS MER:Så går det för Astras konkurrenter

Rörelseresultatet landade på 763 miljoner dollar, drygt 6,7 miljarder kronor, vilket var en minskning på 17 procent. Och vinsten per aktie för kärnverksamheten uppgick till 0:69 dollar, vilket var lägre än de 0:71 dollar per aktie analytiker räknat med enligt Reuters enkät.

ANNONS

”Nya läkemedel går starkt”

Ser man till första halvåret sjönk de totala intäkterna något, medan försäljningen av produkter ökade och resultatet minskade.

Vd:n för det svensk-brittiska bolaget med huvudkontor i Cambridge och viktig forskningsanläggning i Mölndal, Pascal Soriot, kommenterade kvartalet och halvårsresultatet med följande på press- och analytikerkonferensen:

– Jag har ett huvudbudskap: den strategi vi har följt och genomfört under de senaste fyra, fem åren börjar ge resultat. Vi kämpar i motvind när det gäller patent som går ut, men de nya produkterna börjar göra avtryck, förklarade koncernchefen och underströk att det inte rörde sig om enstaka preparat utan sex stycken som står för tillväxten.

– Tillväxtmarknaderna levererade dubbelsiffrig tillväxt, främst drivet av försäljningen i Kina.

LÄS MER:Astra Zeneca jagar nya framgångar

Bäst tillväxt är det för produkter inom onkologi, alltså cancermedicin, där ökade försäljningen 42 procent under halvåret och dessa preparat står också för den största andelen av försäljningen. Här är medicinerna som behandlar äggstockscancer och lungcancer viktiga.

Bättre andra halvåret

Bolaget räknar med förbättrade resultat under andra halvåret, där man bedömer att ökningen kommer att innebära ”en låg ensiffrig procentuell ökning” för helåret. Astra Zeneca har ”ett flöde av viktiga nyheter från forskningsportföljen” förklarar bolaget.

– Vi är vid en brytpunkt, där försäljningen av de nya produkterna snart kommer att överstiga nedgången inom de gamla produkterna. Kommande halvår och under nästa år kommer vi se en accelererande tillväxt, säger Pascal Soriot.

ANNONS

Astra Zenecas aktie steg i handeln på Stockholmsbörsen.

ANNONS