Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    App som mäter hur vi mår växer med raketfart

    Med ett digitalt verktyg som följer medarbetarnas motivation och mående i realtid är Winningtemps mål att minska personalomsättning och sjukskrivningar hos sina kunder. Bolaget utsågs tidigare i år till ett av Europas snabbast växande techbolag.

    – Vi samlar in info om det dagliga arbetet och visualiserar välmåendet i en organisation i realtid, förklarar Pierre Lindmark, vd och en av grundarna till Winningtemp.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Tillsammans med Mathias Hansson Fredlund har han tagit fram det digitala verktyget med samma namn som bolaget. Verktyget mäter bland annat medarbetares glädje, motivation och stressnivåer samt ledarskap i företag, vilket användarna kan följa i realtid via en app. Går mätarna åt fel håll får användaren automatiskt förslag på förbättringar och åtgärder. Målet är, enligt Pierre Lindmark, att sätta personalens välmående på agendan, underlätta diskussioner kring arbetsmiljö och ledarskap och, i förlängningen, minska personalomsättning och sjukskrivningstal.

    – Vi har vänt den tungrodda processen med årliga medarbetarsamtal och medarbetarundersökningar. Vi lever i en snabbrörlig värld och tid är en avgörande faktor i många företag och det gäller att kunna agera snabbt, säger han.

    Winningtemp har tagit hjälp av forskare vid Göteborgs universitet för att identifiera vilka aspekter som mest påverkar välmåendet på en arbetsplats. Även om olika personer drivs och motiveras av olika saker finns det enligt Pierre Lindmark vissa gemensamma nämnare som företag kan jobba med. Att dessutom få uppgifterna svart på vitt gör det, enligt honom, enklare att sätta in rätt åtgärder i rätt tid.

    – Appen kan till exempel föreslå att man som ledare ska ta ett kort samtal med en medarbetare som har en stressig period. Datan kan även fungera som ett bra diskussionsunderlag på teammöten. Det kan vara tryggare som ledare att belysa information som alla har bidragit till än att bara gå på att magkänslan, säger han.

    SYSTEMVETAREN Pierre Lindmark började intressera sig för personalfrågor när han för drygt tio år sedan deltog i arbetsmiljöprojektet Hållbar rehabilitering. Bilden av arbetsmiljön som en viktig faktor för ett företags framgång stärktes när han under åren därpå jobbade nära ledningsgrupper.

    – Många företag hade problem med sjukfrånvaro, stress och att behålla talangerna. Vi har länge haft flera mätmetoder kring sälj, KPI:er och liknande och jag frågade mig varför vi inte har ett verktyg för att mäta det allra viktigaste på ett företag – personalens välmående, säger Pierre Lindmark.

    Efter att ha pratat med vännen och tidigare studiekamraten Mathias Hansson Fredlund beslutade de gemensamt att starta Winningtemp i augusti 2014. I början arbetade Pierre Lindmark själv i bolaget, men efter att de lyckats få intresse från kunder och ett innovationslån från Almi kunde även Mathias hoppa på tåget.

    Sedan starten har det Göteborgsbaserade bolaget växt explosionsartat och utsågs tidigare i år till ett av Europas snabbast växande techbolag av The Next Web. Sedan 2017 har tre anställda blivit 20 och bolaget har det senaste året ökat omsättningen med 15 procent – varje månad.

    PIERRE LINDMARK TROR att tajmingen och fokuset på att utveckla produkten i nära kontakt med kunderna har betytt mycket för företagets framgång. Men resan har inte varit utan utmaningar. Att få finansiering var en av dem.

    – Vi hade en idé men ingen produkt. Jag tog fram en power point-presentation med en pitch och reste runt och träffade kunder och investerare. Många var intresserade men sa ”kom tillbaka när du har en produkt”, berättar han och blickar tillbaka till 2015. Att ta in externt kapital var enligt honom avgörande för att lyckas.

    – Tajmingen är otroligt viktigt när det gäller mjukvara. Ska man ta första platsen på marknaden med mjukvara behöver man kunna springa snabbt, vilket inte gör det möjligt att växa organiskt.

    En annan viktig faktor var att hitta rätt medarbetare.

    – Det har varit en utmaning att hitta människor som är entreprenörssjälar, personer som har ett driv och som vågar hoppa på ett sånt här bolag i en tidig fas. Vi märkte stor skillnad efter att det började gå bra och vi började bli omskrivna, sedan dess har det varit betydligt lättare att attrahera personal, säger Pierre Lindmark.

    Appen finns på 16 språk men kunderna är främst svenska företag. Bolaget har nu siktet inställt på den europeiska och amerikanska marknaden.

    – Att man tappar talanger är ett globalt problem. Det finns en jättestor marknad för detta, säger Pierre Lindmark.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.