Annonsjätten Unilever hotar att minska sin reklam på sociala medier, om de inte gör tillräckligt för att bland annat stoppa spridningen av hatiskt material.
Annonsjätten Unilever hotar att minska sin reklam på sociala medier, om de inte gör tillräckligt för att bland annat stoppa spridningen av hatiskt material.

Annonsörer kräver skärpning av sociala medier

Annonsörer som markerar och ställer krav på att sociala medier ska rensa bort hatiskt material kan vara ett sätt att själva bygga sitt varumärke.

ANNONS
|

Hatmeddelanden på sociala medier gör att kundernas förtroende urholkas, enligt den globala jätten Unilever, som är en av världens största annonsörer.

- Det handlar om att ha en positiv inverkan på samhället, säger Unilevers marknadschef Keith Weed till Wall Street Journal , inför ett tal han höll vid Interactive Advertising Bureau i Kalifornien.

ANNONS

Helt finansierade

Enligt Weed struntar kunder i om annonsörer får bra resultat på sina annonser, däremot bryr de sig när ett varumärke placeras via reklam för att finansiera terror och saker som fejknyheter och rysk inblandning i det amerikanska valet.

Företag som annonserar behöver tala öppet om de problem som finns på teknikplattformar, eftersom de i princip är helt finansierade av annonspengar.

"Innan tittare slutar titta, måste annonsörer sluta annonsera och utgivare sluta publicera", sade han enligt företaget.

Stärka varumärket

Eva Ossiansson, ekonomie doktor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, ser det som ett tecken i tiden på att företag försöker att bygga sitt varumärke med så kallad värdedriven marknadsföring. Man vill stå för något och förbättra samhället, för att sticka ut bland konkurrenterna.

- Här går man ett steg längre genom att de platser man verkar igenom måste ta ett visst ansvar för samhället, säger hon.

Enligt Ossiansson kan utspelet vara tänkt att stärka det egna varumärket.

- Man vill antagligen använda de här plattformarna fortsättningsvis. Men det kan vara ett sätt att skapa ett tryck eller hitta sätt att skapa samarbetsformer med dem.

ANNONS

En inte oviktig aspekt i varumärkesbyggandet är att locka de bästa medarbetarna.

- Bland de yngre har det blivit viktigare att företagen lever upp till det som du står för som person, säger hon.

Sökes: Omtyckta och trovärdiga

Ulf Hermansson Samell, marknadschef för Sveriges Annonsörer, välkomnar utspelet, och säger att förtroendet för de sociala medierna minskat hos annonsörer, bland annat på grund av tveksamt material som sprids där.

- Vi vill ju ha arenor där vi kan annonsera, då vill vi att de ska vara bra, omtyckta och trovärdiga, säger han.

Hermansson Samell tror att Google, Facebook och Twitter lyssnar när en sådan annonsjätte som Unilever ger sig in i debatten.

- Flera av de multinationella bolagen jobbar med produkter riktade för alla, från minsta lilla nyfödda. De har varumärken som man behöver kunna lita på, och då måste de vara i miljöer man kan lita på, säger han.

ANNONS

Om Unilever gör allvar av sitt hot tror han att pengarna flyttar till de egna kanalerna, där man har full kontroll. Det kan exempelvis röra sig om den egna sajten, nyhetsbrev och lojalitetsprogram, även om Harmansson Samell inte utesluter att tryckta medier kan få tillbaka en del av annonskakan.

TT

Fakta: Tre åtaganden

Unilever samlar fler än 400 varumärken under sig, bland annat Axe, Dove, Pepsodent och Via. I ett tal presenterade bolagets marknadschef tre åtaganden när det gäller marknadsföring

1. Inte investera i plattformar som inte skyddar barn eller som orsakar splittring i samhället.

2. Motverka könsstereotyper genom reklam.

3. Bara samarbeta med organisationer som åtar sig att skapa bättre digital infrastruktur, som att samlas kring ett mätsystem och förbättra kundupplevelsen.

Källa: Unilever

ANNONS