ANALYS: Två viktiga signaler från Volvo

Beskedet från Volvo Cars skickar två tydliga signaler till kunderna: att teknikskiftet alla talat om verkligen är här. Och att Volvos strategi ligger fast.

ANNONS
|

En bil är för de allra flesta av oss en stor investering. Därför måste man väga in ganska många olika saker när man står där i bilhallen. Bilen ska inte bara fungera, vara rimligt ekonomisk att äga och köra – den ska också gå att sälja den dag man inte längre vill ha den.

En följd av allt detta är att de flesta söker sig till beprövad teknik. Samt att utrymmet för tvära kast från tillverkarnas sida är rätt minimalt. De måste sälja bilar som kunderna kan lita på i många år.

Det har tagit sin tid

Jag har följt elbilsutvecklingen med stort intresse, åtminstone sedan jag skrev mitt examensarbete på journalisthögskolan om ämnet i mitten av 1990-talet. Och man kan väl enkelt konstatera att det gått rätt långsamt framåt sedan dess.

ANNONS

Men nu händer mycket på samma gång och det sker längs två olika spår.

Tesla visar vägen längs det ena. Det handlar om ett ganska klassiskt sätt att introducera en ny produkt på en marknad: nämligen genom att göra den så exklusiv att den väcker ha-begär hos dem som har råd att betala. Producenten får en kapitalstark elit att gå före, för att på så sätt få igång en försäljning. På sikt brukar det leda till en teknikutveckling och billigare alternativ, så att den breda massan kan följa efter.

Volvos väg

Volvo Cars har valt en annan väg, och den slog företaget fast i sitt strategiarbete redan för flera år sedan. Om detta berättade den tidigare produktutvecklingschefen Peter Mertens i en stor GP-intervju för drygt fyra år sedan. Hans bedömning var att det skulle ta tid innan tekniken var mogen för rena elbilar – i alla fall i de kundgrupper som Volvo vänder sig till. Alltså människor som i och för sig sällan åker mer än vad en elbil klarar av till vardags, men som ändå vill ha en bil som klarar av en resa till fjällen. För dem såg han hybridbilen som det perfekta mellansteget.

ANNONS

Och där är vi alltså nu. Alla bilar från Volvo Cars – som inte blir rena elbilar – ska bli hybridbilar.Förutom att det ger kunderna bilar som både har räckvidd och möjlighet att köra mer miljövänligt – så kommer det sannolikt också att vänja kunderna vid tanken på en övergång till rena elbilar, när den tekniken är mer mogen. Det ger en tydlig signal om att det faktiskt är el som tillverkaren ser som framtidens drivmedel, men att framtiden ännu inte riktigt är här.

Problem återstår

På ett seminarium i Almedalen under tisdagen fick faktiskt Volvo Cars vd Håkan Samuelsson en fråga om det verkligen var el och inte vätgas eller någonting annat som var framtiden. En fråga som hakade på diskussionen om de miljömässiga baksidorna med batteritillverkning som varit aktuell under den senaste tiden.

Svaret visade att Volvo valt väg: allt annat än el skulle kräva en helt ny infrastruktur och därmed vara oerhört mer komplicerat. Men visst, det finns en hel lista med problem som måste lösas innan alla bilar är elbilar. Och tills dess ser Volvo Cars alltså hybrider som det perfekta mellansteget.

ANNONS