Emma Hernell, vice vd HUI Research.
Emma Hernell, vice vd HUI Research. Bild: Pressbild

Amazon spås slå hårt mot Clas Ohlson

Clas Ohlson anser vara redo för Amazons intåg på den svenska marknaden. Men det är just pryl- och hemelektronikbranschen som kan drabbas hårt av jättens etablering i Sverige, enligt HUI.
– Det blir en utökad konkurrenssituation, säger Emma Hernell, vice vd vid analysföretaget.

ANNONS

Amazons etablering i Sverige skulle betyda mycket och bli ganska avgörande för den svenska marknaden, anser analysföretaget HUI.

– Vi har ganska liten erfarenhet av den här typen av plattformar i Sverige. Amazon påverkar olika mycket i olika branscher, säger Emma Hernell, vice vd.

– De är framgångsrika i prylhandel, hemelektronik, verktyg, redskap och den typen av saker. Det är lätt att göra prisjämförelser och jämföra olika produkter direkt på deras sajt.

TT: Vad innebär det för de svenska företagen?

– Det innebär en utökad konkurrenssituation. Dels kommer det in en ny aktör på marknaden med ett nytt utbud, men också en aktör som gör det enkelt att jämföra priser så konsumenterna kan göra ett mer rationellt val. Det innebär att marknaden och marginalerna pressas i branschen.

ANNONS

"Tuffare konkurrens"

Butikskedjan Clas Ohlson är med andra en av de aktörer som kan påverkas hårt av jättens intåg i Sverige. Företaget, som släppte sin delårsrapport under onsdagen, säger sig vara förberett på en etablering och man har inga planer på att samarbeta med Amazon i Sverige, Finland eller Norge. I stället satsar man på sina egna butiker, onlineförsäljning och plattformar som Mathem och Kolonial.

TT: Kan företag som Clas Ohlson klara att stå emot den konkurrens som Amazon innebär?

– Jag tror att det generellt inom heminredning och hemelektroniksmarknaden kommer bli en tuffare konkurrens och en prispress nedåt. Enskilda aktörer kanske inte klarar den pressen, säger Hernell, och påpekar att hon inte kommenterar situationen för specifika företag.

"Bra för konsumenterna"

Men företag kan också gagnas av Amazon. Exempelvis de som använder plattformen för att själva etablera sig utomlands, eller få en större spridning i Sverige, säger Hernell.

– Möjligheten att jämföra priser, göra rationellare val och en ökad konkurrens på marknaden, det är ju också bra för konsumenterna och ekonomin i sin helhet.

Anna Hansson/TT

ANNONS