Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

AB Volvo: Vi har tagit ett steg i rätt riktning

- Det första kvartalet i år är ett steg i rätt riktning mot våra mål för 2015, säger AB Volvos koncernchef Olof Persson.

Marknaden blev lätt överraskad av delårsrapporten. Volvos B-aktie hade vid lunchtid stigit med nästan två kronor till 103:80.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

De bättre bruttomarginalerna i delårsrapporten beror till två tredjedelar på ökad försäljning. Men en tredjedel förklaras av besparingar. Och det skall bli mer av den varan i år.

2014 skall mycket hända, för att slå igenom med full kraft nästa år. Det gamla produktionsprogrammet fasas successivt ut under första halvåret i år. Volvo Lastvagnar är redan där, Renault mycket snart.

Produktiviteten skall upp – färre skall göra mer och bättre. I höstas avslöjade Volvo att det går ut över 4 400 jobb bland främst tjänstemän och konsulter. I Sverige har Volvo lagt ett erbjudande kopplat till frivillig avgång. "Väl mottaget", enligt Olof Persson.

I Japan är man på väg att genomföra något motsvarande. På Renault i Frankrike inleder man inom kort förhandlingar med facken.

- Jag är rätt optimistisk att klara neddragningarna utan uppsägningar, säger AB Volvos koncernchef.

För Europa har Volvo/Renault ökat marknadsandelen för tunga lastbilar från 26 till 29 procent på ett år. Det är Volvos nya lastbilsprogram som tagit mest fart. Och som ger ökade marginaler.

- Men jag är lite positivt överraskad av vad Renault åstadkommit, säger Olof Persson.

I USA har Volvo också ökat sin andel på en marknad som beräknas öka till en totalförsäljning av tunga lastbilar till cirka 260 000, varav Volvos, eller snarare Macks, andel ligger strax under 20 procent.

I Brasilien har Volvo/Eichers marknadsandel ökat för tunga fordon med 3,5 procentenheter till drygt 21 procent. Men den brasilianska marknaden utvecklas sämre än vad koncernen trodde i början av året.

De problematiska marknaderna är främst Indien och Kina. Inte så att Volvos position försvagats, utan på grund av en svag marknad.

I Kina skall det 45-procentiga köpet av Dongfeng gå i hamn, senast vid halvårsskiftet. Det är en startegiskt oerhört viktig nyckel, både för Volvos försäljning av lastbilar och anläggningsmaskiner.

Men framför allt skall den strategi genomföras som koncernen drog igång i fjol och som skall slå igenom med full kraft nästa år. Det är därför Olof Persson understryker att företaget är på väg i rätt riktning.

- Vi har fokus på effektivitet och att bibehålla momentum på våra starka marknader, säger Persson.

Målet är entydigt. Volvo skall vara en av de två lönsammaste lastbilstillverkarna i världen, det vill säga lika bra som Scania.

Ett 20-punktsprogram anger vägen till målet. Man skall tjäna minst tre procentenheter mer på varje såld lastbil. Kostnaden för varje producerad enhet skall ned med 10 procent. Försäljningskostnaderna skall ner, liksom it-, forsknings- och utvecklingskostnaderna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.