Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

AB Volvo-ägare vill ha klarhet om kartell

– Det är ett helt oacceptabelt beteende, säger Aktiespararnas Albin Rännar. Inför dagens bolagsstämma i AB Volvo efterlyser han mer information om de befarade böterna på 3,8 miljarder till EU.

Helt kort noteras i AB Volvo i bokslutet för 2014 att rörelseresultatet påverkades negativt av ”avsättningar för EU:s konkurrensutredning om 3 790 miljoner kronor”.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det handlar om att AB Volvo tillsammans med sex andra lastbilstillverkare misstänks för att ha bildat en priskartell på den europeiska marknaden. Det talas om den största kartellen någonsin i Europa och lastbilstillverkarna riskerar böter på flera tiotals miljarder kronor.

Albin Rännar, chef för marknadsbevakningen på Aktiespararna, är kritisk mot AB Volvo.

– Det här är helt oacceptabelt beteende och vi reagerar självklart starkt, även om det ännu så länge gäller misstankar.

– Det blir väldigt tydligt att det här slår direkt mot aktieägarna. Miljardbelopp som betalas ut som böter försvinner från bolaget och aktieägarna, säger Albin Rännar och ställer sig frågan hur mycket ansträngningar som bolaget inte måste lägga ned för att skapa de belopp som kanske måste betalas ut.

– Besparingar, nedskärningar och kanske sänkt utdelning. Vi skulle vilja att det läggs fram mer information om kartellmisstankarna, risker som finns, kan böterna bli ännu högre...

Kina Wileke, presschef, säger inför onsdagens stämma i AB Volvo.

– Vi avser inte att göra några nya uttalanden innan kommissionen meddelat sitt beslut. Vi tar anklagelserna på mycket stort allvar och samarbetar med kommissionen men vi kan inte prata om detaljer under pågående utredning.

Enligt den information som läckt ut kring den misstänkta kartellen har lastbilstillverkarna samarbetat sedan 1997. Bolagen har bromsat utvecklingen och införandet av ny teknik för att minska miljöfarliga utsläpp. När regler för ny teknik infördes fanns även ett samarbete om prishöjningar.

I Volvos uppförandekod sägs att ”Volvokoncernen inte ska utbyta information, ingå avtal eller träffa överenskommelser med konkurrenter, kunder eller leverantörer...”.

Även Carina Lundberg Markow, som bevakar investeringar från Folksams pensions- och försäkringstagare, är kritisk till att AB Volvo befinner sig i en utredning om en olaglig kartell.

– Mest besvärande är att man inom bolaget inte tycks ha en livaktig diskussion om etik. Misstankarna om kartellbildningens syfte rimmar dessutom väldigt dåligt med Volvos profil utåt. Tidigare vd:n Leif Johansson kunde tala hur länge som helst om miljöteknik, säger Carina Lundberg Markow.

– Kartellbildningen hämmar dessutom affärerna. De som ingår i kartellen förhindras att utvecklas, ingen kan sticka ut. För aktieägarna svider det dessutom. Det är Folksams pensionärer som får vara med och betala böterna, även om merparten av kartellen skedde lång tid tillbaka, säger Carina Lundberg Markow.

Det var 2011 som den misstänkta lastbilskartellen i hemlighet avslöjades, av tyska lastbilstillverkaren MAN som därför väntas slippa böter. Kartellen skulle omfatta DAF, MAN, Daimler, Iveco, Scania (som nu ingår i VW-gruppen), AB Volvo med Volvo Lastvagnar och Renault.

”Alla konkurrenter deltog direkt och under hela perioden i kartellens alla beståndsdelar”, enligt dokument som läckt ut från EU-kommissionen.

I november i fjol meddelade AB Volvo att man avsatt 3,8 miljarder kronor för eventuella böter.

Då sa AB Volvo även att man ”löpande kommer att se över avsättningens storlek i takt med att kommissionens utredning fortskrider”.

Fakta: Karteller inom EU

SKF:s böter på 2,8 miljarder kronor och AB Volvos avsättning på 3,8 miljarder kronor för misstankar om kartellsamarbete utgör ett växande problem inom EU.

EU:s konkurrenskommissionär Joaquin Almunia sa för ett år sedan att ”vi misstänker karteller bakom nästan varje komponent som används för att bygga en bil”.

Kommissionen har gjort razzior bland tillverkare av kablar, säkerhetsbälten, krockkuddar, klimatanläggningar, kullager, motorstyrsystem och bilglas.

2008 dömdes Saint Goban som tillverkar bilglas till rekordhöga böter på cirka sex miljarder kronor. Samtliga bolag i kartellen fick betala totalt drygt tio miljarder kronor.

Den mest omfattande kartellbildningen inom EU, hittills, gäller TV och datorer. Bolagen fick betala cirka 12,5 miljarder i böter.

Under åren 2010-2014 utdömdes totalt cirka 75 miljarder i böter till företag för att ha deltagit i karteller.

EU:s böter kring kartellsamarbete kan uppgå till högst tio procent av företagets årsomsättning. Det första företag som avslöjar en kartell så att kommissionen kan inleda sitt arbete kan helt befrias från böter. Nästa företag som samarbetar kan få halverade böter.

Läs också: Omskakat SKF söker nya vägar mot brott

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.