650 tjänster försvinner från Ikea i Sverige

Ommöblering av Ikeakoncernen kan kosta jobbet för tusentals anställda – 7 500 tjänster försvinner globalt, varav 650 finns i Sverige. Världen runt planeras det samtidigt för 11 500 nya tjänster, men det är oklart hur många som landar hemma i Sverige.

ANNONS
|

- Vi har 75 framgångsrika år bakom oss och går nu in i en utvecklingsresa om hur vi ska arbeta i framtiden. Vi behöver titta över vilka kompetenser som finns i dag och vad som behövs framöver, säger Håkan Svedman, landschef för Ikea Sverige, till TT.

Ännu ett varsel drabbar alltså Ikeakoncernens anställda i Sverige – efter vårens varsel försvann drygt 100 anställda från främst södra Sverige och det nya beskedet slår särskilt mot tjänstemannasektorn och kontoren i Malmö, Helsingborg och Älmhult.

ANNONS

- Vi visste att en andra våg av varsel skulle komma, men vi visste inte att den skulle bli så här stor. Det positiva är att det inte är 650 personer som ska bort, utan detta kan delvis lösas med förändrade roller och förflyttningar. Dessutom ska man ju tillsätta väldigt många nya tjänster, säger Birgitta Petersson, andra vice ordförande för Unionenklubben på Ikea, Ikano och Inter Ikea, till TT.

Anställda informerar

Tusentals anställda informeras nu om den nya organisationen för Ikeakoncernen.

- Här i Malmö är vi inte överbelamrade av medlemmarnas frågor, jag tror att det här beskedet måste landa först, säger Birgitta Petersson.

Med 367 av de 422 varuhusen på 30 av marknaderna är Ikeakoncernen den i särklass största franchisetagaren av konceptet.

- På ett sätt tror jag att alla ser fram emot den här utvecklingen. Men det är klart att varsel också berör enskilda individer och skapar en viss oro, säger Svedman.

ANNONS

It-verksamheten behöver gå från att vara mer traditionell till att bli mer digitaliserad, förklarar han. Globalt beräknas 4000 fler jobb skapas än de som försvinner inom Ikeakoncernen under den kommande tvåårsperioden, men huruvida antalet anställda också ökar i Sverige är i nuläget oklart.

- Vi gör en bedömning om hur mycket vi ska växa globalt, men i nuläget vet vi inte var jobben kommer att hamna. Med det sagt är ju Sverige en del av den globala resan, säger Svedman.

Med den nya organisationen är Ikeakoncernens fokus att bland annat utveckla digitalisering, hemleveranser, servicetjänster och citybutiker för att möta ett förändrat kundbeteende och nya tekniska möjligheter.

- Inom dessa områden behöver vi bygga upp nya förmågor. När det gäller digital kompetens behövs exempelvis software engineers och människor som kan hjälpa oss med datahantering, något som vi historiskt sett kanske inte varit superuppdaterade med, säger Tolga Öncü, Ikeakoncernens detaljhandelchef.

ANNONS

Testar citybutiker

Detaljhandelslandskapet ändras nu i en takt och en skala som Ikea inte sett tidigare, förklarar Tolga Öncü.

- Vi kommer att fortsätta bygga nya varuhus, men vi lägger till ett par nya format för att komma närmare stadskärnor.

En citybutik med köksinriktning testas i Stockholm och i Madrid finns en vardags- och sovrumsbutik. En mer komplett heminredningsbutik är på gång i Paris.

- Nu är vi i en fas där vi testar oss fram om vad som är relevant för människor i storstäder, och hur det kompletterar Ikeavaruhus och e-handeln, säger Tolga Öncü.

Unionenklubbens inriktning är att flera av de planerade nya jobben ska gå till befintlig personal. Andra vice ordföranden Birgitta Petersson påpekar att man inte vill att jobb försvinner från Sverige – och går utomlands i stället.

- En del kan kompetensutveckla sig för att ta någon av de nya tjänsterna, medan andra personer kommer att få gå. Så tror jag att det blir, men vi jobbar för att så många som möjligt ska få vara kvar på Ikea. Vissa har ju en kompetens som man inte arbetar med i dag, säger hon.

ANNONS
TT

Fakta: Ikea

Just nu finns drygt 420 Ikeavaruhus på över 50 olika marknader världen över, varav 20 varuhus i Sverige.

Förra verksamhetsåret, som stängdes den 31 augusti i år, uppgick försäljningen till 38,8 miljarder euro (cirka 405 miljarder kronor, baserat på kronkurs 10/10 2018) för Ikea, inklusive de franchisetagare som inte drivs av Ikea-koncernen. Försäljningen ökade med 4,5 procent, justerat för valutaeffekter, jämfört med föregående verksamhetsår.

Ingka Group är den i särklass största av elva franchisetagare, med över 367 varuhus på 30 marknader. Bolagets försäljning uppgick till 34,8 miljarder euro under verksamhetsårets 2017/2018, vilket är en uppgång med 4,7 procent jämfört med året före.

Nästan 100 miljoner besök gjordes på Ikeas svenska sajt under det senaste verksamhetsåret, och omkring 38 miljoner besök i Ikeas svenska varuhus och butiker. Försäljningen i Sverige slutade på 16,8 miljarder kronor.

Ingvar Kamprad grundade som 17-åring Ikea, som fick namn efter honom själv och efter orter i hans hembygd: Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd. Ingvar Kamprad somnade in i sitt hem lördagen den 27 januari i år, efter en kort tids sjukdom. Kamprad blev 91 år.

Källa: Ikea

ANNONS