Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

40 tjänster försvinner från Kapp-Ahl i Mölndal

Förra veckan redovisade Kapp-Ahl en oväntat stor förlust. Nu skär företaget ner på 40 tjänster i Mölndal.

Kapp-Ahls personal- och informationsdirektör Kajsa Räftegård gör ingen hemlighet av att företaget har det tufft ekonomiskt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi har en tid bakom oss där vi inte har levererat. Det kommer inte att räcka att göra besparingar. Vi måste även jobba för en ökad försäljning, säger hon.

Det är 40 tjänster på företagets huvudkontor och distributionscentral som försvinner. 280 stycken tjänstemän jobbar där just nu, enligt Kajsa Räftegård.

– Vi räknar inte med att ett 40-tal ska behöva gå. Vi har redan förberett för det här genom att inte återbesätta pensionsavgångar och personer som har sagt upp sig. Vi tror att det kommer landa på ett 30-tal max, säger Kajsa Räftegård.

De berörda kommer att sägas upp på grund av arbetsbrist, säger hon. Personalen fick den första informationen förra tisdagen. När ett exakt besked kan ges vet inte Kajsa Räftegård än.

– Förhandlingarna pågår men vi försöker att hålla ett högt tempo för att det här ska bli klart så snabbt som möjligt, säger hon och tillägger att det förhoppningsvis ska komma ett besked i slutet av april.

Björn Norberg, ombudsman på Unionen i Göteborg, uppger att de har en till två möten i veckan med Kapp-Ahl.

– Reaktionerna från de anställda är väldigt blandade. Många är oroliga för sitt jobb och det kommer mycket frågor som vi tyvärr inte kan svara på eftersom vi bara är i inledningen på förhandlingen. Vi försöker ha en ganska snabb tidsplan, säger han.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.