Den tyska klädjätten Zalando nådde en miljard besökare på sajten under det tredje kvartalet. Arkivbild.
Den tyska klädjätten Zalando nådde en miljard besökare på sajten under det tredje kvartalet. Arkivbild. Bild: Michael Sohn/AP/TT

Ökad tillväxt för Zalando

ANNONS

Den tyska nätklädjätten Zalandos omsättning ökade med närmare 27 procent till 1,5 miljarder euro under det tredje kvartalet, vilket motsvarar cirka 16 miljarder kronor. Den aktiva kundbasen växte till 29,5 miljoner under kvartalet, en ökning med 17 procent jämfört med samma period förra året.

För första gången i ett enskilt kvartal översteg antalet besökare på sajten en miljard.

Inför rapporten säger sig Zalando kunna bli koldioxidneutralt i sin egen verksamhet samt i alla leveranser och returer.

Utsläppen som inte går att eliminera genom förnybar energi, ordersammanslagning eller miljövänliga leveransalternativ kommer att klimatkompenseras, enligt företaget.

Redan i dag har samtliga verksamhetsställen övergått till 90 procent förnybar energi, kartonger och påsar är tillverkade av återvunnet material, och försändelsepåsarna av 80 procent återvunnen plast. Målet är att engångsplasten ska tas bort senast år 2023.

ANNONS
ANNONS