Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Åtgärder" diskuteras mot usla arbetsvillkor

Mobiloperatören 3 och systeroperatören Hallon diskuterar ”eventuella åtgärder” mot Nordic Voice i Göteborg. Samtidigt får 3 och Hallon stark kritik för att man använder företag som erbjuder ”usla villkor”.

Som GP berättat kräver telemarketingföretaget Nordic Voice i anställningskontrakt fullständig tystnad om bland annat löner. I kontraktet finns ingen garanti om fast lön. Flera villkor om försäljning måste först uppfyllas.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Läs också: Nordic Voice kräver total tystnad om lön

Nordic Voice har marknadsfört sin verksamhet med att man bland annat arbetar med försäljning av abonnemang för mobiloperatören 3. Men uppgiften är fel.

– Det är ingenting som vi tillåter och vi kommer att adressera det direkt till återförsäljaren, säger Kamran Alemdar, pr- och informationschef för 3 i Sverige.

Vid en närmare granskning har Nordic Voice uppdrag för 3:s systeroperatör Hallon. Kamran Alemdar, som även är talesperson för Hallon, säger att man inte har några särskilda krav på anställningsvillkoren för personal hos sina återförsäljare, exempelvis Nordic Voice.

– Vi har inte haft anledning att ifrågasätta våra återförsäljares anställningsvillkor tidigare men för alltid diskussioner internt samt med återförsäljare vid behov.

Och nu förs diskussioner internt om villkoren på Nordic Voice.

– Men vi har ännu inte tagit beslut kring eventuella åtgärder, säger Kamran Alemdar i ett mejlsvar.

När det gäller Nordic Voice krav på total tystnadsplikt om bland annat lönen, säger Kamran Alemdar:

– Krav på total tystnadsplikt angående lönen känns märklig utifrån sett, men hur de resonerar kring det kan inte jag svara på.

Tina Wahlroth är vd för Kontakta, en branschorganisation för bland annat telemarketingföretag. För medlemskap i Kontakta krävs att företaget använder kollektivavtal eller motsvarande villkor.

Hon tycker det är ”upprörande” att Hallon inte ställer krav på anställningsvillkor för personal på försäljningsbolag man anlitar. Branschens arbete för schysta villkor ”undermineras”.

– Vi tycker det är beklagligt att 3 och Hallon på det här sättet i jakt på kostnader väljer att engagera den här typen av företag med usla villkor till sina anställda. När det gäller Nordic Voice får ju inte personalen ens ordentlig lön under sin utbildning. Den här typen av företag ifrågasätter jag skarpt. Man utnyttjar människor.

– Jag tycker det är jättetråkigt att bolag som 3 bidrar till det, säger Tina Wahlroth och pekar på att 3 och Hallon ingår i samma koncern.

– Den vänstra handen ska veta vad den högra gör.

Mustafa Xhavit, delägare till Nordic Voice, vill inte diskutera anställningsvillkor eller andra uppgifter kring företaget med GP.

– Jättemånga av uppgifterna är jättefelaktiga.

Vilka uppgifter är felaktiga?

– Det tänker jag inte tala om för dig, säger Mustafa Xhavit och menar att det anställningsavtal som GP tagit del av är ”jättegammalt”.

Det aktuella anställningsavtalet undertecknades av Mustafa Xhavits partner under mars.

Är det då ett ”jättegammalt” avtal?

– Jag har inget svar på det där, säger Mustafa Xhavit.

.

Fakta: Nordic Voice

  • Telemarketingföretaget Nordic Voice i Göteborg har 15–20 anställda.
  • Verksamheten startade för cirka ett år sedan.
  • I anställningsavtal ingår fullständig tystnadsplikt kring bland annat löner, mellan anställda och personer utanför Nordic Voice.
  • Om någon bryter tystnadsplikten är det ett kontraktbrott och Nordic Voice kommer att vidta rättsliga åtgärder.
  • I anställningsavtalets lönevillkor sägs att det endast utgår provisionslön under de första tio dagarna. Därefter väntar en mix av fast lön och provisionslön. Om den anställde inte når sina budgetmål väntar varsel om uppsägning eller återgång till endast provisionslön.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.