Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Lisa Thanner

Efter snökaoset: 4 000 kräver resegaranti

Göteborg Rekordmånga resenärer kräver ersättning av Västtrafik efter tisdagens snökaos. - Det ser ut att bli tio gånger fler under än en normal dag, säger trafikchefen Mikael Olsson.

Enligt Västtrafiks resegaranti kan du som kund få kompensation i form av en värdecheck om du blir mer än 20 minuter försenad på bussen, tåget eller spårvagnen.

En normal dag får trafikbolaget in mellan 300 och 400 garantikrav.

- Redan på tisdagen kom det in 2 600 ärenden enligt resegarantin via vår sajt. Det blir ännu fler i dag och dessutom tillkommer de som skickar brev med posten. Jag räknar totalt med tio gånger fler jämfört med en normaldag, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Har du varit med om något liknande?

- Nej, det kan jag inte påminna mig, men det var också en extrem dag, säger Olsson.

Upp emot 4 000 resegarantier kostar Västtrafik uppskattningsvis en halv miljon kronor.

- Det är svårt att vet det exakta beloppet, men under 2015 var genomsnittskostnaden 120 kronor för varje resegaranti, säger Lena Johansson, presskommunikatör på Västtrafik.

Mikael Olsson hävdar att Västtrafik hade förberett sig väl inför det ymniga snöfallet.

- Men snöröjningen hängde inte med. Dessutom drabbades den spårbundna trafiken av strömavbrott på två ställen, säger han.

Bristande information från Västtrafik var ett stående inslag i kritiken mot bolaget under tisdagen. Olsson medger att underrättelserna till kollektivtrafikresenärerna lämnar mycket i övrigt att önska.

- Vi måste nu sätta oss ned och analysera det som hände och vad som kan bli bättre. Informationen till kunderna är en viktig del i det arbetet, säger han.

Som GP uppgav redan på tisdagen kommer det så kallade realtidssystemet, de digitala meddelandena om väntetider vid hållplatserna, att ses över.

Även Trafikverket och Göteborgs kommun har fått bannor från allmänheten för bristande snöröjning på vägar, gator, cykelleder och trottoarer.

Enligt Julia Axelsson, chef för enheten för vägunderhåll vid Trafikverket i Region väst, satte man till alla tillgängliga resurser.

- Vi hade 22 salt- och plogbilar och mängder av traktorer och pickuper ute i Göteborgsområdet. Ett stort problem var att snöfallet ökade kraftigt vid 4-5-snåret på tisdagsmorgonen och då snöade redan plogade vägsträckor igen en gång till, säger hon.

Trafikverket betecknade tisdagens snöoväder som en "särskild händelse".

- Då kör vi så mycket det någonsin går, säger Julia Axelsson.

Enligt Trafikverkets ledningscentral inträffade oväntat få olyckor med personbilar.

- Långtradare och lastbilar som körde fast i snön var det stora problemet. Vi gjorde själva tio bärgningar och totalt inträffade upp mot 15 sådana olyckor. En majoritet av lastbilarna var utlandsregistrerade fordon med för dåliga däck, säger Kim Jansson vid Trafikverkets ledningscentral.

Park- och naturförvaltningen, som sköter vinterväghållningen på mindre gator, cykelvägar och gångbanor, i en stor del av Göteborgs stad, hade full styrka ute i snöyran. Det innebär bland annat drygt 50 stora plogbilar och fler än 60 traktorer.

- Vi hade även folk som skottade för hand i innerstaden, säger Darko Brankovic, verksamhetschef vid park- och natur.

På onsdagen ägnade sig Brankovics personal åt att få bort snövallar som plogats upp på mindre lyckade ställen.

- Vi måste se till att öppna hållplatser, övergångställen, gångbanor och cykelvägar som blivit blockerade, säger han.

De enorma snömassor som nu röjs undan körs till ett par kommunala snötippar i stan.

- Än så länge räcker snötipparna till men om de blir fulla får Trafikkontoret anvisa fler platser. Att tippa snömassor i älven är inte tillåtet, säger Darko Brankovic.

Mest läst