Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Privat/Fredrik Magnusson

Efter kritiken: Ny vd rasar mot kommunens parkeringsbolag

Göteborg GP rapporterade i går om företaget EasyPark som kritiserade Göteborgs stad för att ha monopol på parkeringsappar. Nu ger sig konkurrenten ParkMan in i debatten. – Vi håller med EasyPark. Det borde vara en öppen marknad vilket Göteborgs kommun inte tillåtit, säger ParkMan Swedens vd Sven Martinsson.

Göteborgs kommuns parkeringsbolag får återigen kritik. P4 Göteborg rapporterade i förra veckan att många kunder debiterats parkeringsavgifter på mer än 1000 kronor och i går kunde GP berätta att parkeringsappjätten EasyPark var kritiska till att marknaden är stängd i Göteborg.

Göteborgs kommuns parkeringsbolag försvarade sig och menade på att upphandlingen skett "enligt konstens alla regler" och ville i övrigt inte kommentera EasyParks kritik.

Nu möts Parkeringsbolaget ännu en gång av kritik.

– Det är bara att titta i App store. Recensionerna är inte särskilt goda och betyget är lågt (1.5 stjärnor av 5 möjliga), säger ParkMan Swedens vd Sven Martinsson.

– Det är inte kommunens uppgift att bygga parkeringsappar. Vi håller med EasyPark och tycker att marknaden borde öppnas upp för etablerade aktörer.

Flera privatpersoner har hört av sig till GP sedan gårdagens publicering och budskapet har genomgående varit ett och detsamma - Parkeringsbolagets app är undermålig.

Därför hoppas nu ParkMan Swedens vd att det sker en förändring.

– Vi har haft en dialog med Göteborgs Stad. Hittills har vi inte fått ut jättemycket av dialogen, vi vet inte exakt hur de kommer att gå vidare i framtiden, säger Sven Martinsson.

– Marknaden växer väldigt snabbt nu när teknologin är lättillgänglig och allt fler använder smarttelefoner. Vi är en internationell aktör och respekterar Göteborg som stad men det känns orimligt att folk ska välja mellan en app som kritiserats ganska hårt av användare på olika forum eller att betala med kontanter. Vi rör ju oss mot en värld där allting kommer att ske online inom 10-15 år.

Parkeringsbolaget besvarar kritiken så här:

– I förhållande till antalet transaktioner så är det en väldigt liten promille som reklamerar vår produkt, säger kommunikationsansvarig Maria Berntsson.

Och statistiken stödjer henne. Av 165 000 transaktioner i december månad så var det 40 personer som debiterades över 1000 kronor i parkeringsavgift.

Men samtidigt vittnar många kunder om utloggningsproblem och en allmänt opålitlig app. Det ska dock vara åtgärdat nu enligt Parkeringsbolaget.

– Vi gjorde en uppdatering av appen i december som ska ha löst utloggningsproblemen, säger Maria Berntsson.

Hon säger vidare att företagen som kritiserat Parkeringsbolaget föll på en kritisk detalj i upphandlingen 2012 - kostnadsneutraliteten.

– Det är viktigt för oss att erbjuda en tjänst som, oberoende av var du står på kommunal parkering, ska vara enhetlig, enkel och kostnadsneutral. Med kostnadsneutral så menar vi att kunden ska betala för sin parkering och inte behöva betala för att betala som man måste göra hos vissa företag. Tele-P erbjöd i upphandlingen 2012 kostnadsneutralitet och det var en viktig faktor bakom till att deras bud vann, säger Maria Berntsson.

Mest läst