Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Edwardson lanserar mörk bild av Göteborg

Rufft och slitet, smutsigt och grått. En våldsam stad vid världens ände, befolkad av desperata människor. Det är ingen gemytlig bild av Göteborg som författaren Åke Edwardson skickar ut i sin nya reklamfilm.

I dagarna lanserar Åke Edwardson sin sjunde bok om kommissarie Winter i USA, Room No. 10. Både Åke Edwardson och hans förläggare ville göra något extra, något för att piska upp intresset. Resultatet blev en film från Göteborgs baksida, en dyster och deprimerande bild av livet vid sidan av Paddan, Feskekyrka och gröna kaniner.

- Filmen blev klar i förra veckan och det är nog inte den bild som Göteborg & Co vill förmedla av stan. Jag vet faktiskt inte vad de tycker, säger Åke Edwardson med ett gott skratt.

Men det är precis det Göteborg som Åke Edwardson vill förmedla till sina amerikanska läsare. Det är kommissarie Erik Winters bild av stan, och den rör sig i en gråskala långt från Lisebergs skimrande färger. Här finns svärtan och diset. Kylan.

- Vi har försökt att presentera staden, mig och Erik Winter, allt i ett, och jag tycker vi lyckas riktigt bra.

Filmen är gjord av Mikael Wikström och kommer främst att användas i USA av Edwardsons amerikanska förlag Simon & Schuster, och om målet var att framställa Göteborg som Sveriges New Jersey så har man verkligen lyckats.

- (Skratt) Säger du det? Vad kul att höra! Vi har försökt fånga det opastöriserade Göteborg.

Mest läst