Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Dyrt med ny vändslinga

Sju miljoner kronor trodde Mölndals stad att en ny spårvagnsvändslinga skulle kosta. Men när anbuden lämnades in hamnade slutsumman på 17 miljoner.

– Klart att det inte känns bra. Men vi är där vi är och får förhålla oss till det. Det första förslaget var inte framtaget i skarpt läge, säger gatunämndens ordförande Peter Johnson (KD).

Gatudirektören Göran Werner fick på grund av den stora prisskillnaden dra ärendet på nytt inför kommunstyrelsen som också godkände det utökade investeringsanslaget.

– Den gamla kalkylen saknade vissa delar. För att det ska fungera behövdes mer än vad som räknats med från början, därför blir det dyrare, säger han.

Detta är några av skälen till att kostnaden för en dubbelspårig vändslinga i Mölndals centrum kraftigt har stigit. Och fler anledningar finns, menar Göran Werner.

– Att det pågår så många projekt i regionen har inte gynnat konkurrensen. Marknadsbilden har förändrats och påverkar kostnaden, men slingan behövs och det är tidspress, för den ska byggas på tre veckor med start i vecka 44.

I slutänden är det Västra Götalandsregionen som ska stå för notan. Men för att komma i gång snarast möjligt beslutade kommunfullmäktige i maj att låna ut 7 miljoner kronor till projektet. Arbetet består bland annat av rivning av befintlig och uppsättning av nya vändslingor och elledningar, nya växlar, markarbeten och flytt av en befintlig gång- och cykelbana. Allt för att två spårvagnslinjer, mot dagens enda ska kunna trafikera från Göteborg till Mölndals centrum.

– Turtätheten är viktig för att locka kollektivresenärer. Nu kommer spårvagnarna att komma så tätt så att man aldrig behöver titta på tidtabellen, säger Ulf Bredby, trafikingenjör på gatukontoret.

Kristian Lans är pressinformatör på Västtrafik vars spårvagnar ska trafikera vändslingan. Han är nöjd med satsningen.

– Vi har fått frågan om vi anser att vändslingan är nödvändig och det är den. Den behövs för att klara den framtida trafiken.

Bild - 1

Byggs: I Mölndals centrum vecka 44–46.

Anledning: Två spårvagnslinjer ska trafikera ändhållplatsen, vilket kräver dubbelspårig vändslinga.

Planerad kostnad: 7 miljoner kronor.

Verklig kostnad: 17 miljoner kronor.

Mest läst