Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

Dubbelt så mycket mat till behövande

Göteborg De tar mat som ska kastas och ger den till behövande. Ett nytt, stort avtal gör nu att Allwin kan fördubbla sin kapacitet till 200 ton mat om året.

Företaget Allwin har en enkel affärsidé. Man tar mat som är på väg att passera bäst före-datum från olika livsmedelsföretag. Sedan förvarar man den och transporterar den till hjälporganisationer och soppkök.

I dag samarbetar man med bland annat Bergsjöns församling, och andra hjälporganisationer i Göteborg, Malmö och Stockholm.

Efter en testperiod på sex månader har företaget nu slutit ett ramavtal med Coop Konsum. Företaget kommer ta emot mat från åtta olika Coopbutiker i Göteborg och därefter expandera i Stockholm och Malmö.

– Det är väldigt stort för oss. Vi är ett litet företag som fått en stor kund. På det här sättet kan vi hjälpa till att ge en bit av överproduktionen till de behövande, säger företagets grundare och vd Simon Eisner.

Avtalet med Coop gör att Allwin dubblar sin kapacitet. Från att tidigare ha kört ut 100 ton om året får man nu en kapacitet på 200 ton. Avtalet innebär även att man kommer att nyanställa ett tiotal chaufförer inom det närmaste året.

– Vi har fortfarande rätt långt kvar med tanke på att vi slänger 200 000 ton mat om året i Sverige. Men å andra sidan kan man nog inte hitta nog med personer för att äta 200 000 ton, säger Simon Eisner.

Allt fler verkar vilja sola sig i glansen från välgörarföretaget. Simon Eisner får dagligen samtal från livsmedelsföretag som är intresserade av att samarbeta.

– Företagen kanske inte har varit helt trygga i hur deras livsmedel hanterats tidigare i sådana här sammanhang. Det vi jobbat med är att utveckla vår organisation och se till att hanteringen följer livsmedels och hälsolagarna och det har gett resultat, säger Simon Eisner.

Allwin är ett aktiebolag som drivs av en stiftelse. Företaget säger sig göra en hälsosam vinst för att kunna återinvestera i företagets tillväxt. Livsmedelsföretagen som använder sig av deras tjänster betalar dem en avgift för att transportera bort maten. En kostnad som är något högre än den som krävs för att kasta bort maten.

– Många har förlikat sig med idén att ha en något högre kostnad. Vi har ju högre transportkostnader eftersom vi kör ut maten till flera olika ställen. Kunderna i dag är medvetna om att om man gör något gott så avspeglar det företaget positivt, säger Simon Eisner.

Förhoppningen i framtiden är att samarbeta med Coop även i Stockholm och Malmö och utveckla verksamheten. Frågan är vad man gör därefter.

– Det är klart att det finns ett stopp någonstans. Vi funderar över vilka man kan köra ut till utan att det påverkar livsmedelsföretagens försäljning. En tanke jag har haft är att donera frukt till ungdomsgårdar för att förbättra kosten för ungdomar. Men egentligen är det bara fantasin som sätter stopp för vad vi kan göra, säger Simon Eisner.

Mest läst