Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Dna-märkning stoppar kopparstölder

Försöket med dna-märkning av kopparkablar i Olskroken i Göteborg har medfört att kopparstölderna nästan upphört. Nu utvidgas märkningen över hela landet.

– Sedan vi började med dna-märkning för drygt ett år sedan har vi bara haft ett enda stöldförsök i Olskroken, säger Christer Ahlin, underhållschef på Trafikverket i Göteborg.

- Tidigare hade vi massor av stölder och stora problem med att hålla igång tågtrafiken.

Kopparstölder har i flera år varit ett stort problem för Trafikverket, tågtrafikföretagen och tågresenärerna.

Trafikverket beräknade att stulna och kapade kopparledningar kostade 120 miljoner kronor i reparationer och investeringar år 2012.

De tågstopp, som avklippta ledningar förorsakar i form av signalfel, är mycket dyrare. När tågen förra våren stod stilla på Södra stambanan i Småland ett halvt dygn beräknade Trafikverket att det kostade samhället 150 miljoner kronor.

Kopparstölderna sker över hela landet men främst i storstadsområdena. Göteborgsområdet var tidigare värst drabbat.

Men det senaste året har dna-märkning och ökad bevakning medfört att kopparstölderna och därmed störningarna minskat. Under första kvartalet i år inträffade 57 kopparstölder jämfört med 76 motsvarande period 2013.

Den ofärgade vätskan sprutas över kopparledningen och går inte att tvätta bort. Dna-märkningen gör metallen svår att sälja till skrothandlarna

– Minskningen mätt i kostnad för reparationer har det senaste året varit mer än 50 procent, säger Ahlin, som påpekar att tjuvarna tycks ha flyttat från det dna-märkta området till Trollhättan där det varit flera stora stölder på det nya dubbelspåret Trollhättan-Göteborg.

I fjol beslöt Trafikverket att pröva den nya märkningen Smart-dna i Göteborg och Skåne. Vätskan har en särskild id-märkning, som gör att metallen går att identifiera när man belyser den med en UV-lampa

Nu vill Trafikverket utvidga försöket till fler områden, bland annat Hamnbanan i Göteborg som i perioder varit hårt drabbad av kopparstölder.

- Vi har möte i nationella koppargruppen på tisdagen, säger Ahlin. Vi vill utvidga försöken till flera platser i hela landet.

Banedanmark, Danmarks motsvarighet till Trafikverket, har beslutat att byta alla markkablar av koppar till metaller som inte är lika stöldbegärliga.

Mest läst