Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Diethets orsakar brist på keso

Det gapar tomt på mejerihyllorna runt om i Sverige på platsen där färskostmassan Keso ska stå.

Konsumtionen av Keso har ökat med 15 procent det senast året. Det är en så pass stor ökning att Arla inte klarar av att producera tillräckligt för att tillfredställa alla kunder.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Vår analys är att det är en allmän hälsotrend att äta nyttigt och naturligt som orsakat bristen, säger Inger Söderlund, PR-chef för Arla i Sverige, och framhåller att dieter som LCHF och GI kan vara anledningen.

Både Bregott och smör har haft sina krisperioder och nu är det alltså Kesons tur. Keso är en produkt som är populär hos de som tränar mycket och vegetarianer som behöver få i sig mycket protein. Kunderna är trogna och fler och fler har hittat nyttan med produkten.

- Det är positivt att kunderna älskar vår Keso. Men kapaciteten räcker inte till, vi kan inte producera tillräckligt med Keso, säger Inger Söderlund.

Bristen på Keso har varit kännbar från och till under året. För att möta upp behovet har Arla gjort en investeringsplan som innebär att de kommer att installera nya maskiner som kan producera mer keso. Dessa kommer att vara i full drift efter årsskiftet då marknaden är stor.

I januari och februari är nämligen efterfrågan på Keso som störst. Då vill kunderna infria sina nyårslöften och äta nyttigare.

- Det är en viktig period. Keso är en ren produkt med lite kalorier och fett men rik på protein och ger bra mättnad.

Även nu efter sommaren är konsumtionen av Keso extra stor.

- Efter semestrar och helger är det många som vill sätta igång och träna, säger Inger Söderlund.

Kunder har hört av sig till Arla och frågat: " Var är min keso?", men Inger Söderlund vill lugna dem som oroar sig för glappet i Kesohyllan.

- Keso kommer tillbaka till butikerna, säger hon och lovar att de när de nya maskinerna är installerade kommer att producera de volymer som konsumenterna vill ha.

- Vi gillar våra Kesokonsumenter, de är jättetrevliga, och vi hoppas att alla ska hitta sina favoriter i framtiden, säger Inger Söderlund, PR-chef för Arla i Sverige.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.