Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Hotelldirektörerna: Fredrik Blomberg, Kristian Andreasson, Elisabeth Thomson och Jonas Stenberg.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Det nya Hotellgöteborg som växer

Hotellgöteborg har genomgått en metamorfos de senaste åren. Förändringar i utbud, stil och skyline har inte bara gett turisterna fler valmöjligheter och skäl att besöka oss – de har även gett göteborgarna nya vanor.

Hotellgöteborg har genomgått en metamorfos de senaste åren. Förändringar i utbud, stil och skyline har inte bara gett turisterna fler valmöjligheter och skäl att besöka oss – de har även gett göteborgarna nya vanor. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Två Dagar har träffat fyra av stans hotelldirektörer, som varit med och förändrat Hotellgöteborg, för att ta reda på vad som egentligen hände.

Det fanns en tid, för inte så länge sedan, då frågan från en turist om vägen till hotellet fick den göteborgska annars så självsäkra manschetten att darra. 

Vilken göteborgare brydde sig om var Flora eller Radisson låg? Vem såg hotellen för all hemmaskog? Men snart blev hotellen bara fler och fler och högre och högre, herrejösses vad många hotell det blev. 

De senaste åren har varit en ny tid för Hotellgöteborg, en ny form av hotell har rest sig. Det började med det Feng shui-inspirerade Avalon på Kungstorget, med en svindlande swimmingpool på taket och en tydligt välkomnade restaurang och bar med insyn, där man plötsligt och utan en stadskarta kunde slinka in utan att passera en mur av hotellreceptionister och målsökande piccolos.

När vi trodde att vi sett allt stormade en vild norrman in i staden. Petter Stordalen hade under flera år byggt upp ett hotellimperium med sin Nordic Choice-kedja och nöjde sig inte med någon liten utflyttad sparbank när han letade lokal. Han blåste ut hela Posthuset och byggde om det till sitt eget Kålleseum. Det blev en mötesplats varifrån man lika gärna kunde starta en joggingtur som att sitta och jobba i lobbyn. En fritidsgård för affärsresenärer såväl som för göteborgare.

Men det var inte bara det. Petter Stordalen, som inte är någon klassiskt strikt hotelldirektör, satt i Skavlan och sa att ”skatt är civilisationens kostnad” och klättrade på fasaden vid en hotellinvigning. När han kort därefter tyckte att lobbyn på Posthotellet var för trist letade han upp en hungrig kock och bad henne fylla utrymmet med något roligt. Det blev Vrå. På öppningsdagen stormade Stordalen in med dåliga japanska glosor, klädd i kimono, och var lätt bakis efter gårdagens saké-provning.

En ny hotellera var född. Och fler och fler hotell följde föregångarna. Tråk-anrika Scandic byggde om sina entréer, värvade före detta landslagskocken Ola Andersson till restaurangen och öppnade ett hotellfotogalleri på Europa.

 

Gothia Towers byggde vidare på sin treenighet och öppnade våning för våning innan de slog i taket i slutet av förra året – och toppade med en biodling på högsta våningen och ett konstgalleri och arena på botten.

När sedan ett gäng frifräsare förra året slog upp ett högst hemmadesignat fransksyndigt koncept-näste, Pigalle vid Brunnsparken, blev det dags att revidera vår tråkiga hotellgöteborgsbild. Frågan vi alla ställer oss nu är – vad hände egentligen?

Fredrik Blomberg, Posthotellet: 

– Göteborg hade legat lite i dvala och var rätt mossigt faktiskt, men sedan blev staden duktig på evenemang i början av 2000-talet. Man fick hit många stora konserter samtidigt som folk ändrade sina vanor till mer kontinentala, folk började gå ut på måndagar och tisdagar. Dessutom ändrades synen på att det ska vara så fint och dyrt att bo på hotell. Det är inte åttiotalet längre, med sin överdådighet. Vi fick tänka nytt.

KRISTIAN ANDREASSON, SCANDIC: 

– Gemene man har nog känt att man inte bara kan glida in på ett hotell, det har funnits en stor mental barriär. Men nu finns det en generation som vuxit upp och har rest mycket och är ganska vana vid hotell till skillnad från förr.

ELISABETH THOMSEN, GOTHIA TOWERS:

– Skillnaden blev att hotellen inte längre bara riktade in sig på affärsresenärer – utan även leisure, fritidsresenärerna.

JONAS STENBERG, PIGALLE: 

– Stjärnklassificeringen är helt förlegad, vi är helt ointresserade av den. Den står på gamla grunder och är tänkt för en äldre generations värderingar. Ett femstjärnigt hotell förr förväntades vara på ett visst sätt, men i dag söker man andra saker. För dagens generation är det mer Tripadvisor och andra saker som styr. 

På vilket sätt har förutsättningarna för att driva hotell förändrats de senaste åren?

JONAS STENBERG:

–  Folk har en bredare referensram i dag vilket ställer högre krav på oss. Det är inte så mycket pris och produkt längre, utan relation och rätt värderingar. Traditionellt har hotell varit helt värdelösa på restaurang till exempel. Man har inte ens haft egna namn på restaurangen.

KRISTIAN ANDREASSON: 

– Det har blivit tuffare och tuffare att driva hotell, konkurrensen är hårdare och då måste man bli duktigare på alla nivåer. Se bara på det här med hotellfrukost. En gång i tiden var den unik, men nu är folk mycket duktigare på att göra den speciell själv; man har närproducerat och bästa kaffet hemma. Det hotellen erbjuder där sticker inte ut lika mycket längre.

ELISABETH THOMSEN: 

– Bygga ett snyggt hotell kan man göra men det är väldigt sällan man pratar om de mjuka värdena och det är det som kommer att bli allt viktigare, den personliga servicen.

Varför har det blivit så viktigt att vända sig till dem som bor i stan?

FREDRIK BLOMBERG

– Vi är ju tvungna att anpassa oss till samhället för att få in mer intäkter. Vi kan inte förlita oss på att Volvo och SKF ska sova jämt.

KRISTIAN ANDREASSON: 

– Hotellmiljöer har blivit mycket mer offentliga och man har länge velat göra dem till mötesplatser. Det här med hotellvistelsen som ”ett rum och en säng” har lite suddats ut, även om folk kommer till oss för att sova. Vi vänder oss nu mycket mer mot den lokala marknaden. Man ska kunna sitta i lobbyn och jobba; gränserna mellan affärer och nöje börjar försvinna.  

Göteborg som ”evenemangstad”, hur ser ni på den i dag? 

JONAS STENBERG: 

– I grunden handlar det om att bygga en destination. Det är extremt viktigt att näringsliv och kommun har ett tätt samarbete och gemensamt utvecklar Göteborg. Där har Göteborg & Co, alla storhotellen och kommunen ett jätteansvar. På eventsidan har Göteborg varit en förebild, men de senaste åren har vi inte varit lika framgångsrika. Fokus har flyttats till Stockholm och deras nya arenor. Vi hade ett unikt läge för fem år sedan men har inte samma position i dag. 

FREDRIK BLOMBERG: 

– Infrastrukturen är en sak, hur det blir med flyget. En annan sak är att vi vill ha lite tydligare riktningar med arenafrågan. Det har varit på tapeten i tio år, men under förra valåret var det ingen som ville ta i det. Sedan 2010 har Göteborg & Co varit mindre lyckosamt, men det kan ju vara kommunen också som … under Göran Johanssons tid blev saker gjorda i alla fall. Det kan man inte sticka under stol med.

Evenemangsstråket är ju ursprungligen förlagt till Södra Vägen och Korsvägen. Men nöjesstråket är väl lika mycket Vasa och Linnéstan i dag?

JONAS STENBERG: 

– Evenemangsstråket är fortfarande en aktuell och stor samlingsknutpunkt, med sina stora mässor, konserter och event. Och vi har ju precis köpt Mornington på Avenyn och vill satsa på att få tillbaka göteborgarna till Avenyn. Och känslan av egenstolthet. I dag är det ju väldigt mycket turister i stan. 

KRISTIAN ANDREASSON: 

– Det är en intressant grej. Alla vet vad Avenyn är, det är injobbat under många år. Men nu märker man att göteborgaren har försvunnit därifrån, så det är därför vi gör en satsning som med Rubinen på Avenyn.

FREDRIK BLOMBERG: 

– Jag vill ju se att Drottningtorget blir mer levande och inte bara verkar som en spårvagnsknutpunkt. Det ligger ju i mitt intresse. Och det är inte lättarbetat, om man säger så. Det ligger ändå fem, sex hotell där nu och vi vill ha ett levande torg.

Finns det ingen som är sugen på att öppna ett hotell i Linnéstan, det känns som det saknas något där?

JONAS STENBERG: 

– Jo, Linné hade varit väldigt roligt. Någon borde sätta ett nedre Manhattan – Soho – där och öppna ett riktigt härligt boutiquehotell. Det kommer att behövas.

Ni på Posthotellet kanske?

FREDRIK BLOMBERG:

– Posthotellet går inte att göra så mycket mer med, det är K-märkt, men som kedja har vi ju sex hotellkoncept i stan redan och kommer titta på att ta över redan existerande hotell. Eller bygga nytt. Vi är offensiva, men om det blir i Linné vet jag inte i dag. 

Scandic? Ni har precis gjort om två av de sju hotell ni har i stan, vad tänker ni göra framöver?

KRISTIAN ANDREASSON

–  Nu gäller det att sätta Hak, Scandic Europa, på Göteborgskartan – och sen är det mycket med musikutbudet som vi tittar på.

Ja, hur går det med konserterna på hotellet?

KRISTIAN ANDREASSON:

– Det har kommit jättemycket folk, men vi ändrar lite inriktning på musiken, går mot lite bredare genrer i stället …

Du menar dansband?

KRISTIAN ANDREASSON: 

– Eh nä (skratt). Vi hade faktiskt Håkan Hellström som gästartist häromsistens …

Hur ser en lördagskväll ut på era hotell nuförtiden? Jag besökte Gothia Towers en lördag nyligen, det kändes rätt mycket uppsminkat Säffle, norska pikéfamiljer och en förtvivlad DJ som spelade …

ELISABETH THOMSEN:

– Tackar … Vi har rätt mycket att erbjuda, speciellt nu när vi öppnat vår teater, The Theater. Vi premiäröppnade med Joe Labero och sålde 23 000 biljetter. Teatern och hotellet blir anledningen till att välja Göteborg som destination, vilket tidigare inte hände. Men en lördagskväll, ja det kan vara teatergästen, spa-gästen, bankettgästen, mässbesökaren.

Vad har ni för helgklientel på Hak då?

KRISTIAN ANDREASSON:

Det är en salig blandning mellan uppklätt och slitna t-shirts som vi aldrig skulle drömma om att själva köpa. 

ELISABETH THOMSEN:

– Säg inte det …

KRISTIAN ANDREASSON:

– Beror på hur mycket pengar man vill lägga på tröjor, he he, men det är i alla fall ett skifte på människor nu och det är grymt häftigt att se. Majoriteten på vardagar är fortfarande affärsresenärer, men nu ser man även yngre människor som hänger på hotellet.

Hur ska Hotellgöteborg kunna växa ännu mer? 

FREDRIK BLOMBERG: 

– Framtiden ser ljus ut. Vi har fem stora konserter i stan till sommaren, jämfört med förra årets noll. Och många stora konferenser och kongresser. Däremot har vi väldigt få, om inte noll, interkontinentala flygningar till Göteborg – och där har vi som destination en del att göra. För hade vi haft det så hade det funnits utrymme för fler boutiquehotell och fler så kallade lyxhotell. 

ELISABETH THOMSEN:

– Sen hade det varit trevligt med lite fler internationella hotellaktörer i Göteborg i framtiden, som Hilton. Det skulle ge en signal till resten av världen att det händer något stort. Arbetskraften i vår bransch kommer att bli vår stora utmaning då. Vi kommer att behöva tusentals nya …

FREDRIK BLOMBERG:

– Fast den utmaningen finns ju redan i dag. Alla saknar vi arbetskraft. Speciellt restaurangpersonal. När Avenyfamiljen startade på Tredje Långgatan förlorade vi fyra bartenders. Att hitta en köksmästare, det går ju nästan inte. På hotellbokning och reception är det dock lite mindre flyttande.

JONAS STENBERG: 

Vi vill ju skapa en upplevelse, inte bara en hotellnatt. Mervärdet är en kombination av ljud, ljus, äta och bra service. Vi kommer att se en mer differentierad marknad i framtiden. 

KRISTIAN ANDREASSON:

– En del är att fortsätta bygga atmosfärer. Hotellmiljön som ny arena för nya möten. Och då tänker jag även på samarbeten, med mode, design, vad som helst och gärna det som lyfter fram andra Göteborgsvarumärken. 

Medverkande hotelldirektörer

FREDRIK BLOMBERG

37 år, vd på Clarion Hotel Post sedan 2013. Civilekonom som bor i Hovås, har två söner. Var med från start på Posthotellet. Började sin karriär som diskare på Palace när han var 14. Har drivit krog i Barcelona.

KRISTIAN ANDREASSON

47 år, hotelldirektör på Scandic sedan 2001, numera även distriktschef för  Scandic i västra Sverige 2013. Har jobbat i koncernen sedan 1996. Bor i Sävedalen, är särbo med Lena och har två barn. Kommer från en ingenjörsfamilj men är själv utbildad marknadsekonom.

ELISABETH THOMSON

43 år, hotelldirektör på Gothia Towers sedan 2014. Bor i Alingsås, gift med Richard och har två barn. Född i Hunnebostrand i Bohuslän. Utbildad på en traditionell hotellskola i Schweiz och blev rekryterad från Scandic till Gothia Towers i augusti 2014.

JONAS STENBERG

40 år, vd på Ess hotell (Pigalle). Bor i Askim med fru Maja och två barn. Hade en morfar som var legendarisk portier på Park i 40 år. Jonas har en bakgrund som krögare och var inte ett dugg sugen på hotell men blev headhuntad av Bicky Chakraborty, ägaren av Elite, och började jobba där parallellt med krogarna.

FLER SOVER I GÖTEBORG

Stor-Göteborg hade cirka fyra miljoner gästövernattningar (hotell, stugby och vandrarhem) under 2014, vilket är en ökning med cirka nio procent jämfört med året innan. 

Den största ökningen skedde under december, då antalet gästnätter gick upp med 19 procent jämfört med föregående år. En viktig anledning till det är att Liseberg numera håller öppet under december. 

Den totala beläggningen i Göteborg var 65 procent under 2014. Hotellens sämsta dag var söndagar, då bara 35 procent av rummen användes, vilket ändå innebar en ökning med 3 procent jämfört med året före.

MÖTESPLATSER. Scandic Europas nya restaurang Hak har även ett galleri och en livescen. Just nu hänger fotografen Christer Ehrlings bilder på väggarna och på fredagar bjuds det på livemusik med en ny artist varje månad. Året började med Daniel Gilbert (med gäster som Håkan Hellström och Ebbot) och Mattias Hellberg. Under mars står Rennie Mirro Little Big Band på scenen. 

Posthotellets lobby inbjuder till jobb. ”Det här är en central mötesplats där det finns kaffe och plats att sitta ner”, säger Johan Thyberg från Kungälv som passat på att ta ett möte med Karin Wall.

GOTHIA TOWERS

Adress: Mässans Gata 24.

Öppnade: 1984. Tredje tornet stod klart 2014.

Antal rum: 1 200. 

Byggde sitt första torn redan 1984 och det andra, West tower, 2001 och blev då Nordens största hotell. Med det tredje tornet, som nyligen invigdes, utökades antal rum till 1 200. Man har även startat ett litet konstgalleri, öppnat en dygnsöppen, enklare deli i lobbyn och säljer antagligen flest räkmackor i världen på Heaven 23. Ägs av en stiftelse och uppdraget är att ”främja västsvenskt näringsliv”. Gästerna kommer ”främst från Norden men även många från Europa och övriga världen”.

HOTEL PIGALLE

Adress: Södra Hamngatan 2a.

Öppnade: 2014.

Antal rum: 60.

Ett boutiquehotell som hämtat sin inspiration från syndiga La belle époque, Paris vid 1900-talets början och som fått en del internationell uppmärksamhet. Vill locka ”beresta och medvetna gäster som uppskattar helhetsupplevelsen, det personliga och varma och som inte bara är ute efter en säng för natten.”

SCANDIC EUROPA

Adress: Nils Ericssonsgatan 21.

Öppnade: 1972.

Antal rum: 456.

Scandic har funnits sedan 1963 i Sverige och var tidigare en mer konventionell kedja, men fick lite stjärnstatus 1968 när Jimi Hendrix slog sönder sitt rum på Hotell Opalen inför sin Göteborgsspelning. Scandic Europa och Rubinen byggdes om 2014, Rubinen utökades med 100 rum, Europa fick nytt entréplan med restaurang Hak, fotogalleri och musikscen. Majoriteten av gästerna kommer från ”Sverige och övriga nordiska länder, men vi har gäster från hela världen.” Scandic har 7 hotell och 2 000 hotellrum i Göteborg.  

CLARION HOTEL POST

Adress: Drottningtorget 10.

Grundades: 2012.

Antal rum: 500.

Kallas Posthotellet i folkmun och är uppdelat i två delar, där Göteborgs anrika posthus fogats samman med en ny designad del. Tog stjärnkocken Marcus Samuelsson till hjälp för att utforma matkonceptet i restaurangen, anordnar löpturer från lobbyn. Inhyser landets första ”skönhetsfabrik” som inkluderar träning, relax och behandlingar men är ”befriad från New Age-trender”. Gästerna kommer ”främst från Norge och företag i vårt närområde.” 

Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co, ser Hotellgöteborg som en grund för evenemangsstaden Göteborg. 

– Många år låg vi milsvid efter på hotellfronten, men nu är vi i kapp Stockholm och Malmö. Vi har fått en fått en bredd och en spets, särskilt med STF:s vandrarhem och med Gothias tredje torn, säger hon.

Hotell hottas upp, det byggs nya torn, ännu högre än det första. Hur påverkar den här utvecklingen av hotellen turistnäringen? 

– Det ökar vår kapacitet. Tidigare har vi varit förhindrade att ha fler stora möten samtidigt i Göteborg, allt har kretsat runt Korsvägen. Men nu med hotellinvesteringar, som vid Drottningtorget och på Lindholmen, kan stan ha flera affärer, mässor och stora konferenser på gång samtidigt.

Men nu satsar hotellen mer på den lokala, svenska fritidsresenärsmarknaden, är det bra eller dåligt? 

– De behöver fylla sina hotellrum, då spelar det ingen roll var gästerna kommer ifrån. Men långsiktigt måste vi öka den internationella andelen. Det är där tillväxten finns.

Från årsskiftet får ju inte någon intressegrupp vara med som delägare i Göteborg & Co, vilken betydelse kommer det att få för storhotellen?

– Den stärkta lagen om offentlig upphandling leder till att är vi tvingade att göra bolaget till helt offentligt ägt, och därför måste vi lösa ut delägarna under året. Det tycker jag är fruktansvärt tråkigt. Men alla parter har kommit fram till att samarbete är den enda vägen även i framtiden. Vi kommer att skapa nya forum.

Enligt storhotellen saknas det tydlig riktning i arenafrågan och man vet inte hur det blir med flygets infrastruktur. Hur ser du på det?

– Arenafrågan tar tid, det är en politisk process och den måste få landa. Vi vet att vår arenapark är omodern, vi ligger efter. I slutändan är det politikerna som ska bestämma sig för den bästa lösningen. Flygplatsen är en ny fråga efter beslutet om att den kommersiella trafiken på City Airport inte kan vara kvar. Nu har vi fördelen att Landvetter har kapacitet att ta emot lågprisflyget, för den vill vi ha kvar. Men ytterst är det Swedavia som bestämmer om Landvetter. 

När tror du att det första hotellet kommer till Linnéstan?

– Vi ser gärna nyetableringar i Linné och det känns som det finns kraft i den planen om att Folkets Hus blir ett hotell, kanske någon gång 2019–2020, skulle jag tro. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.