Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
- Intresset för båt är väldigt stort just nu, säger Peter Isaksson och Martin Lewin på Orust Marin.

Det ljusnar för båtbranschen

Efter några tunga år ser båtbranschen ljust på framtiden. Fint väder och låga räntor. Det kan vända skutan. Allt fler vill vara till sjöss, men det ska vara med motor.

Båtbranschen har haft några riktigt tuffa år med vikande försäljning. Men den senaste tiden tycks det ha vänt. 2015 kan bli ett bra år om det fortsätter.

– Ja, det är första säsongen på många, många år som man vågar vara riktigt positiv, säger Mats Eriksson, vd för branschorganisationen Sweboat, till Bohusläningen.

Och på Rodins Marin i Uddevalla håller man med. Magnus Rodin, som driver familjeföretaget tillsammans med sin bror Peter, säger att det är många som köper båt nu.

– Vi har inte drabbats så hårt av krisen, då vi har en stabil grund att stå på. Vi har haft det oförskämt bra jämfört med många andra. Men visst märker också vi att intresset för att köpa båt har ökat den här säsongen. Vi märkte det redan förra året, säger han.

Styrpulpeter kring fem meter är det som går bäst och många passar på att köpa nya båtar när ränteläget är gott. Magnus Rodin säger också att begagnat går som smör i solsken.

Rodins Marin är ett gammalt familjeföretag, nu i tredje generationen. Det var Martins och Peters farfar som startade företaget och de har kunnat dokumentera att han reparerade och sålde båtar redan 1947 i Uddevalla.

– Det krävs nästan att man är ett familjeföretag med gediget intresse för att klara av svängningarna, säger Martin Rodin. Det är en bransch som svänger mycket. Men vi har en bred grund genom att vi säljer gammalt och nytt, har verkstad, service och vinterförvaring.

På Orust Marin är det också fullt ös. Här ska båtar levereras och Martin Lewin, en av delägarna, säger att de sålt betydligt fler båtar i år än förra året. Och även en tisdagsförmiddag kommer kunder för att titta på ny båt.

– Det är framför allt mindre båtar, fem sex meter, som säljer bra, säger han. Men även de lite större går bra. Det finns ett uppdämt behov på båtmarknaden.

Han säger att låga räntor och bättre ekonomi, samt det fina vädret får folk att vilja vara ute på sjön.

– Branschen har haft några riktigt tunga år, men nu känns det väldigt bra, säger han.

På Smögen Marins gård står det båtar med Såld-skyltar på vindrutorna. Det är påskhelgens öppna hus som nu börjar ge resultat. Båtar ska levereras till kunderna samtidigt som de vinterförvarade ska rustas och i sjön.

– Det har gått väldigt bra, säger Andreas Eklöf, som är säljare. Påsken är vår start på säsongen och intresset var stort.

Även här säljer man helhetspaket med ny båt, verkstad, vinterförvaring, vårrustning och båtarna i sjön när kunden önskar.

– Många av våra kunder bor inte här i området permanent och vill ha båten i sjön vid ett speciellt datum. Det konceptet har gjort att vi klarat krisen ganska bra, säger Andreas. Vi har inte märkt så mycket av den, men det är klart att vi känner nu att det är bättre tider.

Mats Eriksson vid Sweboat säger att många av dem som var ute med båten förra sommaren nu blivit sugna på att byta upp sig.

– Ja, efter en fin sommar vill många uppgradera. Och det är små, öppna motorbåtar mellan sju och tio meter som är de mest populära. Även snipor lockar allt fler köpare, men det är från en låg nivå.

Han säger att snipor fått ett uppsving och att det till viss del kan förklaras av skärpta alkohollagar till sjöss. De långsamtgående sniporna får köras även om man druckit alkohol, om man bara anses kunna köra båten på ett säkert sätt.

– De kallas lite skämtsamt fyllesnipor, säger Mats Eriksson. Men det är naturligtvis inte bara för dem som vill dricka alkohol, utan för båtfolk som vill ta det lite lugnare.

Fakta: Fritidsbåtar

Sex av tio båtar, 58,9 procent, är under fem meter långa. Knappt 30 procent är mellan sex och elva meter, medan endast 2,5 procent är mellan elva och femton meter långa.

Knappt var sjätte båt är byggd 2001 eller senare.

Mer än var fjärde är byggd tidigare än 1980.

42 procent har en maxhastighet av 20 knop, 0,2 procent av båtar i svenska vatten har en topphastighet över 50 knop.

I genomsnitt används båten 25 dagar och med två till tre personer ombord.

(Källa: Sweboat)

Bild - 2
Bild - 3
Bild - 4
Mest läst