Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Jessica Bentsen

"Det här mötet blev inte bra"

Göteborg Onsdagens debatt i Backa blev ett misslyckande, konstaterar nu Jonas Ransgård, M.

Anneli Hulthén ville prata om Backa. Backaborna ville prata om trängselskatten. Men precis när debatten kom igång, bröts den av moderatorerna.

- Det här mötet blev inte bra, säger Jonas Ransgård, M.

Över 200 personer kom till Skälltorpsskolan på onsdagskvällen för att debattera med kommunalråden Anneli Hulthén, S, och Jonas Ransgård, M. Anneli Hulthén hoppades på en debatt om allmänpolitiska frågor. Och till en början var det förskola, äldreomsorg och bostadsbrist som gällde. Men det märktes att det var andra saker publiken ville prata om – trängselskatten och betalstationerna.

- Vi visste inte om det här när vi röstade för två år sedan, löd ropen.

Debatten blev stundtals hätsk. Anneli Hulthén fick bland annat höra att hon motarbetar demokratin genom att inte vilja ha en folkomröstning.

- Jag blir ledsen när man säger att vi inte har demokrati. Frågan om trängselavgift fanns med i valet 2010, sa hon.

Betalstationer

Backaborna ville framför allt ställa politikerna till svars för de betalstationer som positionerats ut i Backa.

- De låser in Backaborna. Vi kan inte ens handla i närområdet. De rika i Askim kan åka och handla på Frölunda torg utan att betala. De har ingen betalstation där, sa Leif Martinsson, en av de besvikna invånarna.

I tjugo minuter hann debatten handla om trängselskatten. Sedan bröts den plötsligt av Arne Olsson, en av två moderatorer.

- Vi måste sluta nu, innan larmet går, sa han.

Då kvarstod många frågor hos åhörarna.

- Största fiaskot i mänsklig historia, sa en kvinna på väg ut från lokalen.

– Första delen av debatten var okej men var det olyckligt att det var en sådan skarp sluttid, säger Jonas Ransgård efter debatten.

Angående de omstridda betalstationerna i Backa så tror han inte att någon förändring är aktuell.

– Stationernas placering avgörs i ett riksdagsbeslut, därför finns det inte tid till att flytta någon i nuläget.

Däremot kan det finnas möjlighet att placera om stationerna i ett senare skede om Trafikverkets mätningar visar att de befintliga stationerna inte har fungerat optimalt. I Stockholm flyttades omkring 20 betalstationer i efterhand.

– Vi har ju tre stationsplaceringar som är lite mer omstridda än de övriga, och det är Backa, Guldheden och Lindholmen. Av dem kanske framförallt Backa.

Jonas Ransgård menar också att det finns anledningar till varför zonerna är utformade som de är, och de är främst ekonomiska.

– Vi behöver ju få in 14 miljarder kronor på trängselskatt under den här tidsperioden, säger han.

"Misslyckande"

På torsdagsmorgonen twittrade Jonas Ransgård om mötet:

"Misslyckande då ej alla kommer till tals. Söker lokal och tid för nytt möte inom kort".

Mest läst