Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Det ena transportslaget utesluter inte det andra

E20 är en av landets viktigaste vägar och har långa sträckor en urusel standard med både dålig säkerhet och framkomlighet. Vi tror att de allra flesta håller med oss om att E20 måste rustas upp. Den upprustningen ska betalas av staten, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Om Vägvalet är bilvänliga eller bilovänliga är inte relevant i diskussionen gällande E20. Vi tycker att alla trafikslag skall finnas och användas där det lämpar sig bäst för medborgaren. I städernas inre delar har kollektivtrafik och cykel stora fördelar men ute i glesbygden har bilen sina. Det ena transportslaget utesluter inte det andra. E20 är en av landets viktigaste vägar och har långa sträckor en urusel standard med både dålig säkerhet och framkomlighet. Vi tror att de allra flesta håller med oss om att E20 måste rustas upp.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vad vi framförde i vår artikel var att alla statliga vägar i Sverige, skall finansieras av staten. Det är varken rättvist eller seriöst att staten pressar fram pengar av regionen med hot om att annars kommer inga pengar till infrastruktur. Regionen tvingas genom medfinansiering att dra ner på bland annat sjukvården. Och som vi skrev går regeringen ut med att man ger regionen pengar för att stödja vården som är långt mindre än det som går till E20:s medfinansiering. Alltså en mycket dålig affär för Västsverige.

Gigantiskt minus

Alla infrastrukturprojekt är inte lönsamma ur ett strikt samhällsekonomisk perspektiv. Problemet med Västlänken är ju inte att den enbart visar minus utan att minuset är gigantiskt, närmare 10 miljarder kr. Och dess totala investeringskostnad är snart uppe i runt 30 miljarder istället för 20 miljarder kr.

Vi skickar med en kort uppmaning till nätverket för trängselskatt att läsa på vad Vägvalet vill och inte vill. Att sprida egna påhittade idéer om vad det skulle vara är nog inget som går hem hos den starka majoritet som är emot trängselskatten. Och i höst får alla säga sitt om både Västlänken, Västsvenska paketet och trängselskatt i folkomröstningen och genom sin röst i det allmänna valet. Vi tycker det är bra.

Claes Westberg (VV)

kandidat regionvalet Västra Götaland

Karin Törnqvist (VV)

kandidat regionvalet Västra Götaland

Anders Trewe (VV)

kandidat regionvalet Västra Götaland