Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Med vårt förslag blir alla vinnare utom de politiker som låst fast sig vid en orimligt dyr, dålig och föråldrad lösning som Västlänken, skriver Vägvalet.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Det är enkelt att öppna Västsvenska paketet

En majoritet vill inte ha trängselskatten och därmed bör man backa bandet och packa upp det Västsvenska paketet. En svårighet uppges vara att komma överens med övriga avtalsparter. Det borde inte bli något problem alls, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Efter nej-sidans klara seger i folkomröstningen om trängselskatten har en något förvirrad debatt uppstått om vad valresultatet egentligen innebär. Debatten är fullständigt onödig och avspeglar på inget sätt den verkliga situationen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Trängselskatten är en statlig skatt. Den infördes i Göteborg 2013 av dåvarande regeringen efter en begäran från kommunstyrelsen i Göteborg. Skatten skulle finansiera ett infrastrukturpaket i huvudsak bestående av statliga investeringar som regeringen inte ville ta ansvar för utan i stället krävde medfinansiering som bilisterna fick betala via trängselskatt. Göteborgs politiker svek löftet om folkomröstning och sina tidigare ståndpunkter och skatten saknar därför legitimitet.

Nu har folkomröstningen ägt rum, en majoritet stöder inte skatten och därmed bör man backa bandet och se om man kan packa upp paketet.

En svårighet uppges vara att komma överens med övriga avtalsparter. Det borde inte bli något problem alls.

Merparten inte berörda

Göteborgsregionens Kommunalförbund (GR) är en av undertecknarna. Förbundet ger inga bidrag och merparten av kommunerna är inte berörda. GR har ingen anledning att ha synpunkter på investeringar i Göteborg då de faller utanför deras kompetensområde. Dessutom domineras förbundet av Göteborg och det är göteborgspolitiker som har undertecknat avtalet. I vissa fall samma personer som har undertecknat för Göteborgs kommun.

Region Halland har lämnat ett mindre ekonomiskt bidrag. Det motsvarar ungefär kostnaden för de plattformsförlängningar som gjorts i Halland. Genom att avsluta avtalet slipper Halland att betala ytterligare kostnader för indexuppräkning av avtalet under de kommande 20 åren. Valet borde vara ganska enkelt.

Borde vara ganska lätt

Västra Götalandsregionen har också betalat en mindre summa, den motsvarar ungefär kostnaden för bland annat de plattformsförlängningar och pendeltågsparkeringar med mera som skett för de nya pendeltågssträckorna. På samma sätt som för Halland borde det vara ganska lätt att avsluta avtalet. Regionen slipper då framtida kostnader för indexuppräkning.

Göteborg stad tar sitt ansvar för det lokala vägnätet, det vill säga avstår från det statliga bidraget på två miljarder kronor till den nya Hisingsbron. Diverse mindre åtgärder i Göteborgs vägnät kan bantas och göras väsentligt billigare än om de ligger kvar i ett paket ”som någon annan betalar”.

Staten skapade problemet då den förra regeringen krävde att en dyr järnvägstunnel skulle medfinansieras och Göteborgs kommunpolitiker sköt över räkningen på bilisterna. Staten har ansvaret för järnvägsnätet och Trafikverket är ansvarig myndighet som skall anpassa kapaciteten till det behov som finns. För en liten del av vad Västlänken kostar kan man öka antalet spår och öka kapaciteten utan att förstöra staden genom de ingrepp som Västlänken medför. Staten bör därför fullfölja sitt åtagande för de statliga vägarna (bland annat Marieholmstunneln) och utreda kostnadseffektiva lösningar för järnvägen som ryms inom det statliga anslaget.

All blir vinnare

Den totala kostnaden minskar, regionerna slipper ytterligare utgifter, medborgarna slipper en orättfärdig skatt och staden behöver inte grävas sönder.

Alla blir vinnare utom de politiker som låst fast sig vid en orimligt dyr, dålig och föråldrad lösning som Västlänken.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet