Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Prins Carl Philip när han 2011 lanserade nya silverprodukter i form av en vas och två ljusstakar vid en pressvisning i Stockholm.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

”Den motvillige designprinsen”

Prins Carl Philip är inte alls inblandad i formgivningen av sitt senaste designprojekt. Det skriver tidskriften Form i sitt senaste nummer.

Forms senaste nummer utkom på måndagen. I tidskriften skriver redaktören Bo Madestrand att prinsen inte har något att göra med formgivningen av sitt senaste projekt, ett gnistgaller i gjutjärn som föreställer det nedbrunna slottet Tre Kronor i Stockholm. Eldskärmen saluförs av butiken Svenskt Tenn och kostar 14 500 kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Madestrand kallar Carl Philip för ”den motvillige designprinsen”. När gnistgallret lanserades 2010 beskrevs föremålet i ett pressmeddelande som ”en slags teaterkuliss med historiska referenser”. Flera tunga kritiker i formvärlden lovprisade prinsen för ”de historiska referenserna” och ett ”genuint” och ”gediget hantverk”.

Själv meddelade Carl Philip i en intervju i TV4 att han hade inspirerats av ”gamla målningar” och ”mässingsplåtar med inristningar av slottet Tre Kronor”. På frågan om eldskärmen var prinsens egen idé svarade han: ”Det kom som en tanke på posten kan man säga.”

Bo Madestrand skriver i dag att prinsen bara har signerat eldskärmen och att flera personer vittnar om att föremålet har ritats av en hemlig formgivare, knuten till Svenskt Tenn. Madestrand säger sig ha tillgång till dokument som styrker påståendet. Uppgiftslämnarna har dock bett att få vara anonyma för att inte riskera framtida uppdrag.

Dagens Nyheter har grävt vidare i historien och kontaktat hovet i Stockholm. Kungafamiljens advokat, hovauditör Axel Calissendorff, svarar på tidningens frågor via e-post.

- När det gäller eldskyddet står prins Carl Philip bakom idén och har på olika sätt aktivt deltagit i projektet. Den slutliga ritningen har utförts av en annan person. Prinsen önskade när ritningen togs fram att formgivaren också skulle stå bakom eldskyddet som formgivare. Denne önskade emellertid uttryckligen att vara anonym; ett önskemål som prins Carl Philip respekterade, skriver Calissendorff i mejlet till DN.

Advokaten utvecklar hovets synpunkter:

- Förfarandet med flera medverkande i designprojekt, men att bara en av dem står som formgivare utåt, är inte ovanligt utan är tvärtom något som förekommer på designföretag både nu och genom historien, skriver hovauditör Axel Calissendorff.

Forms anonyma uppgiftslämnare vittnar även om ”prinsens bristande engagemang i de projekt som bär hans namn”.

– Rollen som designprins skapar en del förväntningar och ansvar. Men tyvärr saknar Carl Philip driv och är inte speciellt påläst, säger en av källorna till DN.

Reklammannen Michael Storåkers, vd för Bukowskis och styrelsemedlem i prinsens två företag CPhB Design AB och Bernadotte & Kylberg AB, utpekas som hjärnan bakom Carl Philips roll som ”designprins”.

– Jag tror att Michael Storåkers tycker att det är bra att vara nära kungahuset. Han har målmedvetet jobbat sig in i huset och då fungerar Carl Philip som ett av hans instrument. Det är lite sorgligt allting. Som med alla uppdrag gör Carl Philip det han blir tillsagd att göra, säger en av källorna till DN.

Enligt Bo Madestrand vill Storåkers "gärna sola sig i den kungliga glansen.”

Michael Storåkers svarar på kritiken i ett mejl till DN:

- Jag har agerat bollplank och stöttat en rad unga entreprenörer och kreatörer sedan många år. Prinsen är en av flera som jag har haft förmånen att lära känna i deras arbete. Jag är och har varit mentor åt unga begåvade människor med väldigt olika bakgrund, skriver han.

Också hovet avvisar bilden av Carl Philip som ”den motvillige designprinsen”:

- Jag vänder mig bestämt mot påståendet att Prins Carl Philips designintresse skulle vara en konstruktion. Han har en designutbildning från Forsbergs skola och Rhode Island School of design. Han har valt att nästan helt vid sidan om de officiella uppdragen nu fokusera på designen och satsningen Bernadotte & Kylberg AB där det kommer flera större lanseringar framöver. Prins Carl Philip är mycket intresserad av designfrågor och är djupt engagerad samt ägnar betydande tid och kraft i olika designprojekt, säger Axel Calissendorff till DN.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.