Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Vi uppmanar regeringen att starta upp ett hamnstrategiarbete så snart som möjligt. Om inbjudan kommer till samtal och uppgörelser är vi beredda att ta ansvar. Däremot är vi inte beredda att stå tysta vid sidan om och se på när ingenting händer, skriver debattörerna.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Den maritima strategin saknar djup

    I regeringens maritima strategi nämns att hamnar måste finnas i Sverige och att dessa bör vara konkurrenskraftiga. Men det räcker inte med att säga att vi behöver hamnar i Sverige. Nu behövs en komplettering med en särskild hamnstrategi skriver David Lega (KD) och Aron Modig (KD).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Slutreplik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Maritim strategi, 6, 16/11

    Den 7/11 skrev vi här på GP Debatt att regeringen behöver utöka den maritima strategin med en hamnstrategi. Vi visade på de uppenbara behoven och på några tänkta riktlinjer för en sådan strategi. Därefter svarar regeringens vaktstyrka i riksdagen Pia Nilsson och Suzanne Svensson att hamnarna visst finns med i regeringens strategi och att strategin är ett levande dokument, en slags process. Det låter bra men innehållsmässigt är det lika grunt som ett välutvecklat vassområde och kring sådana kan man inte bygga effektiva hamnar.

    I regeringens maritima strategi nämns att hamnar måste finnas i Sverige och att dessa bör vara konkurrenskraftiga. Vem tänker sig en sjöfart utan hamnar, vem tänker sig sjöfart utan vatten? Det räcker inte att säga eller skriva att vi behöver hamnar i Sverige. Det är alldeles för passivt!

    Komplettering krävs

    Ska Sverige ha konkurrenskraftig handel med omvärlden krävs ett tydligare ledarskap som prioriterar hamnpolitiken. Därför måste den maritima strategin kompletteras med en hamnstrategi som kan vara bryggan mellan å ena sidan vatten- och sjöfartspolitiken, å andra sidan infrastrukturen på land och som tillsammans bidrar till förbättrade handelsvägar och ökad konkurrenskraft. En hamnstrategi som kan ange tydliga prioriteringar mellan landets hamnar avseende storlek och uppgifter.

    Poängen med en särskild hamnstrategi är att den har en självklar fot i en maritim strategi men eftersom den behöver spänna över fler sakpolitiska områden som sträcker sig en bra bit in på landbacken blir avgränsningen till det maritima alldeles för snäv. Den både behöver och förtjänar ett alldeles eget liv, en egen ambition och en egen process, som kan löpa parallellt med övriga strategier.

    Vi uppmanar regeringen att starta upp ett hamnstrategiarbete så snart som möjligt. Om inbjudan kommer till samtal och uppgörelser är vi beredda att ta ansvar. Däremot är vi inte beredda att stå tysta vid sidan om och se på när ingenting händer.

    David Lega (KD)

    kommunalråd

    Aron Modig (KD)

    riksdagsledamot