Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Den gröna cykeln.

Den gröna cykeln

Filmrecensioner

Drama

Drama

Den gröna cykeln

(Wadjda)

Regi: Haifaa Al Mansour

Med: Reem Abdoullah och Waad Mohammed

Saudiarabien, 2012 (97 min)

HAGABION, ROY

Den gröna cykeln är den första filmen som spelats in i Saudiarabien och därtill är den regisserad av en kvinna. Med tanke på de restriktioner som kringgärdar en saudiarabisk kvinnas liv är regissören Haifaa Al Mansours insats unik. Hon tvingades till exempel att sitta i en bil och därifrån leda delar av den inspelning som ägde rum utomhus. Av dessa hinder och svårigheter syns föga i filmen. Den är välgjord och charmig. Framför allt öppnar den dörren till ett slutet samhälle och ger oss okända bilder av dagligt liv.

I centrum tioåriga Wadjda, smart, otämjd, viljestark, drömmer hon om att få köpa en grön cykel – ingen omöjlig dröm kan tyckas eftersom familjen tillhör medelklassen och Wadjda knyter armband, säljer, sparar och ställer upp i en Korantävling med prispeng. Kruxet är bara att flickor inte får cykla. Det är mycket de inte får: tala för högt, ta barhänt i Koranen om de har mens, visa sig utan huvudbonad. Än fler förbud kommer när de blir äldre och Wadjda har en lärarinna, en moralens väktare, som tvingar flickorna in i tuktade roller.

Den gröna cykeln berättar så fint om denna kvinnovardag – dit också Wadjdas mamma hör. Hon föder ingen son. Skall då maken skaffa en bihustru? Lågmält integrerar Haifaa Al Mansour det som är tvång med det som är längtan efter frihet. Wadjda låter sig inte nedslås och hon har en cyklande bundsförvant i en jämnårig pojke: som trodde ändå regissören på att de som är barn idag kommer skapa en jämlikare framtid.

Bild - 2
Mest läst