Demokratisk revolution i sociala medier

ANNONS
|

Svaren var många när vi frågade fotografen Fridas och mina facebookvänner.

Frida har 235.

Själv har jag bara 80. De åttio har i sin tur 15 629 vänner, våra gemensamma vänner oräknade. Om var och en av mina vänners vänner, i genomsnitt, har lika många vänner så blir vi väl så där tre miljoner. För att inte prata om Fridas vänners vänner.

Facebook är störst bland sociala medier, den trista samlingsbenämningen på olika sätt människor har för att hålla kontakt. Andra är till exempel bloggar, chattar, twitter, flickr, youtube, stayfriends och myspace.

De har medfört en demokratisk revolution.

En revolution som sopat bort den tid då enskilda makthavare, experter eller journalister bestämde vilken information du skulle få ta del av. I dag kan den som vill bli sin egen professor eller redaktör. Du kan publicera text och bilder, visa filmer och kommentera, leka, debattera, protestera, dra ut i strid för sanning och rätt, hata och älska, dela sorg och glädje eller bara kolla vad vännerna har för sig när de borde jobba.

ANNONS

Och omvänt. Många har koll på dig. Ibland mer än vad du egentligen önskat som i fallet med mannen som loggade in på sin hustrus facebook, upptäckte att hon varit otrogen och tog en våldsam hämnd. Det är inte för inte som spioner, journalister och poliser är ute på facebook.

De sociala medierna utnyttjas också allt mer i reklam.

En av dem som använder den kraft som finns på nätet, är Sebastian Stjern, 29-årig entreprenör som med hjälp av sociala medier gett sitt företag, The Fair Tailor, en bred kundkrets redan långt innan han sålt en enda skjorta.

Sebastian och hans hustru Lina startade företag som ska sälja bomullsskjortor tillverkade av en organisation i Nepal som arbetar till förmån för skolor och gatubarn.

Säljstart i november. Men Sebastian och Lina har redan skaffat kunder med hjälp av Facebook, twitter och ett par bloggar.

Jag pratade med Sebastian om nyttan av sociala medier i måndags.

Dagen efter bloggade han:

"Journalisten frågade vad vi tjänar på att använda sociala medier och varför vi använder det. ... inspirerad av hans frågor (ska jag) , försöka förklara ..."

Slagen med flera dagar, alltså. Vilket väl illustrerar något viktigt. Kul!

- Många gillar vårt projekt för att det har en social dimension. Och visst hjälper det att ha en bra historia, säger Sebastian Stjern.

ANNONS

Ett annat sätt att göra reklam med hjälp av sociala medier nådde Göteborg i veckan då Café Soup'n bagel på Södra vägen arrangerade en "tastecasting", alltså provsmakning, för människor som är tastecastingfan på facebook eller twitter. Tio människor kom och provade bagels med chèvreost, tomat, honung och pinjenötter och en massa andra varianter.

- Roligt att träffa andra än de vanliga kunderna, sa Svante Boberg som driver fiket sedan ett par år.

Tanken, sådan den presenterades för Svante Boberg ett par veckor tidigare, är att de inbjudna skriver "både innan, under och efter eventet" och på så sätt ger företaget reklam.

Och i tisdags kväll verkade det fungera.

Flera av gästerna plockade upp sina mobiler och knappade in rapporter.

- Twittrandet är som en drog, sa Annika Mayer, en av gästerna när hon skrev mellan tuggorna.

Svante Boberg:

- Det pratas om att folk sitter ensamma framför datorn. Men det här visar väl att sociala medier är mer än så.

Den som söker "Göteborg" på Facebook hittar omkring 4 500 grupper och 35 000 personer. Ett godtyckligt urval visar vad facebook kan användas till:

• Lokalpatriotism

Flest medlemmar har Fuck You I am from Göteborg med 42 313 medlemmar (vilket är mer än Stockholms motsvarighet). Göteborg som ny huvudstad har 213, Vi älskar Göteborg 12 938 och Nominera Göteborg till Sveriges bästa storstad 18 682

• Företagsreklam

Bokmässan Göteborg 2010 med 3 199 medlemmar, Göteborg - Gothenburg (Go:teborg & Co) med 10 454 fans

• Arbetsplatser

Utbyte mest arbetskamrater emellan men ibland också kunder som hos Netto Odinsgatan, 160 medlemmar, TeliaSonera Göteborg, 139 medlemmar, Kammarrätten Göteborg med 22 medlemmar, Stena Line, 497

• Påtryckare

Gruppen Förbättra Göteborgs-Posten nu! startades då grundaren inte tyckte att GP tog hennes kritik på allvar.

• Protester

Hata Västtrafik, 7 422 medlemmar. Stoppa trängselskatt i Göteborg, 98

• Optimister

Soldados and Soldiers får Fredrik Gynnestam stöd för att ge ut sin bok om Göteborgs undre värld (en motsvarighet till Stockholms snabba cash) och har samlat 691 medlemmar.

• Pessimister

Gruppen Facebook är död som kommit på att facebook var en vanlig trött Internet-hype som nu är död har två medlemmar.

• Till minne

En facebooksida kan vara ett sätt att dela sin sorg med andra och hålla kontakt med sina döda så som med den man som mördades i Brödraskapets lokaler i september 2007.

ANNONS