Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Demokratisk revolution i sociala medier

Vad är det bästa med sociala medier? Att hålla kontakt, ha koll, snoka, få hjälp, dela bilder, hålla ihop gänget som spridit sig över världen, kolla killar, ta kål på dötid på jobbet eller självbekräftelse i snabbformat.

Svaren var många när vi frågade fotografen Fridas och mina facebookvänner.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Frida har 235.

Själv har jag bara 80. De åttio har i sin tur 15 629 vänner, våra gemensamma vänner oräknade. Om var och en av mina vänners vänner, i genomsnitt, har lika många vänner så blir vi väl så där tre miljoner. För att inte prata om Fridas vänners vänner.

Facebook är störst bland sociala medier, den trista samlingsbenämningen på olika sätt människor har för att hålla kontakt. Andra är till exempel bloggar, chattar, twitter, flickr, youtube, stayfriends och myspace.

De har medfört en demokratisk revolution.

En revolution som sopat bort den tid då enskilda makthavare, experter eller journalister bestämde vilken information du skulle få ta del av. I dag kan den som vill bli sin egen professor eller redaktör. Du kan publicera text och bilder, visa filmer och kommentera, leka, debattera, protestera, dra ut i strid för sanning och rätt, hata och älska, dela sorg och glädje eller bara kolla vad vännerna har för sig när de borde jobba.

Och omvänt. Många har koll på dig. Ibland mer än vad du egentligen önskat som i fallet med mannen som loggade in på sin hustrus facebook, upptäckte att hon varit otrogen och tog en våldsam hämnd. Det är inte för inte som spioner, journalister och poliser är ute på facebook.

De sociala medierna utnyttjas också allt mer i reklam.

En av dem som använder den kraft som finns på nätet, är Sebastian Stjern, 29-årig entreprenör som med hjälp av sociala medier gett sitt företag, The Fair Tailor, en bred kundkrets redan långt innan han sålt en enda skjorta.

Sebastian och hans hustru Lina startade företag som ska sälja bomullsskjortor tillverkade av en organisation i Nepal som arbetar till förmån för skolor och gatubarn.

Säljstart i november. Men Sebastian och Lina har redan skaffat kunder med hjälp av Facebook, twitter och ett par bloggar.

Jag pratade med Sebastian om nyttan av sociala medier i måndags.

Dagen efter bloggade han:

"Journalisten frågade vad vi tjänar på att använda sociala medier och varför vi använder det. ... inspirerad av hans frågor (ska jag) , försöka förklara ..."

Slagen med flera dagar, alltså. Vilket väl illustrerar något viktigt. Kul!

- Många gillar vårt projekt för att det har en social dimension. Och visst hjälper det att ha en bra historia, säger Sebastian Stjern.

Ett annat sätt att göra reklam med hjälp av sociala medier nådde Göteborg i veckan då Café Soup'n bagel på Södra vägen arrangerade en "tastecasting", alltså provsmakning, för människor som är tastecastingfan på facebook eller twitter. Tio människor kom och provade bagels med chèvreost, tomat, honung och pinjenötter och en massa andra varianter.

- Roligt att träffa andra än de vanliga kunderna, sa Svante Boberg som driver fiket sedan ett par år.

Tanken, sådan den presenterades för Svante Boberg ett par veckor tidigare, är att de inbjudna skriver "både innan, under och efter eventet" och på så sätt ger företaget reklam.

Och i tisdags kväll verkade det fungera.

Flera av gästerna plockade upp sina mobiler och knappade in rapporter.

- Twittrandet är som en drog, sa Annika Mayer, en av gästerna när hon skrev mellan tuggorna.

Svante Boberg:

- Det pratas om att folk sitter ensamma framför datorn. Men det här visar väl att sociala medier är mer än så.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.