Vi vill stoppa M och MP:s hårresande prishöjning

När någon föreslår en drastisk prishöjning av kollektivresorna för göteborgarna – med mycket negativa miljö- och jämlikhetseffekter – måste vi som socialdemokrater och Göteborgspolitiker reagera kraftfullt, skriver Shahbaz Khan (S) och Lena Malm (S).

ANNONS
|

Slutreplik

Västtrafiks taxa, 2/5

I stället för att lyssna in rimlig kritik på sina förslag kallar det moderatledda styret i Västra Götalandsregionen (VGR), med Ulrika Frick (MP) i spetsen, oss socialdemokrater för lögnare. Det är en ledsam och helt felaktig anklagelse. Faktum är att det i både VGR:s utredning och Göteborgs stads analys är tydligt att priset för månadskortet kommer öka. VGR konstaterar i sitt beslutsunderlag att ”det finns en utmaning med prishöjningen för de kortare resorna främst för resenärer i Göteborg”.

Hårresande höjning

Så vad är egentligen fakta i det som M och MP föreslår? Jo – följande: Priset på månadskortet kommer öka med hårresande 205 kronor i månaden – såvida VGR inte tar över den rabatten vi socialdemokrater tillsammans med MP och V har haft i flera år i Göteborg. Då blir prisökningen ”bara” 70 kronor. Men det finns inget i beslutsunderlaget som säger att VGR kommer överta Göteborgsrabatten av månadskorten. Däremot framkommer det tydligt i stadens analys att ”det är troligt att det inte är förenligt med kommunallagen” att Göteborg stad i den föreslagna zonstrukturen sänker priset på månadskortet för alla med 135 kronor.

ANNONS

Förslaget innebär också att priset på en enkelbiljett ökar med hela 20 procent och att det skapas en oklarhet kring om Göteborg kommer att kunna har kvar gratisresorna för pensionärer genom de så uppskattade seniorkorten.

Tar bort subventionen

Fakta är vidare att Alliansen i Göteborg i sitt budgetförslag tagit bort subventionen av månadskortet. Vi vet också att M med stöd av MP i regionen redan 2015 tog bort den generella ungdomsrabatt som gjorde kollektivresorna billigare för de mellan 20–25 år. Man kan undra om Ulrika Frick (MP) verkligen inser konsekvenserna av det förslag som hon nu lagt fram? Varför skriver hon så oreflekterat under på en uppenbart kollektivtrafikfientlig M-politik?

Vi håller med om att det är viktigt att förenkla kollektivtrafiken och minska antal zoner. Vi har hela tiden varit positiva till dialog. Men när någon föreslår en drastisk prishöjning för göteborgarna – med mycket negativa miljö- och jämlikhetseffekter – måste vi som socialdemokrater och Göteborgspolitiker reagera kraftfullt.

Ska slippa prishöjningar

Vi föreslår i stället en lösning där Göteborg utgör en egen zon i den nya strukturen och där det garanteras att göteborgarna slipper prishöjningar. Man bör kalla saker och ting vid sitt rätta namn. Om vi ser ett förslag som är negativt för göteborgarna så har vi en skyldighet att säga att förslaget är dåligt.

ANNONS

Shahbaz Khan (S)

trafikkommunalråd

Lena Malm (S)

ledamot i trafiknämnden Göteborg

ANNONS