Västlänkens station i Haga.
Västlänkens station i Haga.

Vi vill ha ordning och reda när Västlänken byggs

Vi vill ha ordning och reda när Västlänken byggs. Det gäller både arbetsmiljö och arbetsvillkor. Vi bildar därför en facklig grupp för att öka vår närvaro och möjligheter att så blir fallet, skriver LO Västsverige.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Att det byggs mycket och ska byggas ännu mer i Göteborgsområdet är ingen nyhet. En av de största aktörerna är Trafikverket som bland annat ansvarar för Marieholmstunneln och Västlänken. En annan är Göteborgs stad som bland annat bygger nya Hisingsbron.

När så här stora projekt ska bli verklighet blir arbetare från en rad yrken och fackförbund inblandade, det handlar om byggarbetare, anläggningsarbetare, elektriker, målare, chaufförer med flera. Det är därför som vi, tillsammans i LO, går samman för att öka våra möjligheter att skapa ordning och reda när det gäller arbetsmiljö och arbetsvillkor. Vi bildar nu en facklig grupp för att öka vår närvaro och påverkansmöjlighet.

ANNONS

Vi förstår vikten av att bygga så kostnadseffektivt som möjligt – trängselskatter och annan finansiering ska räcka långt. Därför är priset en viktig del av vem som får möjlighet att utveckla Göteborg. Men det finns risker med att bygga för billigt. Priset får inte bli lågt på bekostnad av arbetsmiljön eller att svenska kollektivavtal och löner sätts ur spel, oavsett varifrån arbetskraften kommer.

Undvika social dumpning

Därför erbjuder vi vår erfarenhet och kunskap på arbetsmiljöområdet och för att undvika social dumpning i tre steg.

1. Vi vill vara med och påverka pågående upphandlingar så att kraven som ställs för att säkerställa arbetsmiljön och motverka social dumpning är tillräckliga.

2. Vi vill vara med i processen för att minska risken för att oseriösa aktörer kommer in på byggarbetsplatserna.

3. Vi vill vara närvarande på byggarbetsplatserna med särskilda fackliga observatörer för att uppmärksamma missförhållanden.

Trafikverket har fått ett uppdrag från regeringen att säkerställa arbetarnas villkor vid upphandlingar. Därför ligger det ett tungt ansvar på Trafikverket att bedöma anbuden men också följa upp att det som anges motsvaras i verkligheten. När Haga station upphandlades av Trafikverket vann ett bud som var en miljard, eller drygt 30 procent lägre, än näst lägsta bud. Det ger anledning till oro.

ANNONS

Det finns nämligen inga genvägar när det gäller säkerheten för de som jobbar. Vår erfarenhet och närvaro kommer att hjälpa de som ansvarar för att bygga både broar och tunnlar i Göteborg. Det är upp till dem att släppa in oss.

Dan Gabrielsson

LO Västsverige

Tomas Emanuelsson

Byggnads Väst

Bertil Hallén

Seko Väst

Ronny Johansson

Målarna Väst

Lars Pettersson

Elektrikerna Göteborg

Patrik Ljunggren

Transport Göteborg

ANNONS