Hur kommer det sig att elever i dag har svårare för att lära sig läsa och skriva än för femtio år sedan när vi i dag har fler hjälpmedel, mer kunskap om barn och mer teknik än någonsin? skriver Ingrid Lindow.
Hur kommer det sig att elever i dag har svårare för att lära sig läsa och skriva än för femtio år sedan när vi i dag har fler hjälpmedel, mer kunskap om barn och mer teknik än någonsin? skriver Ingrid Lindow. Bild: Jonas Ekströmer / TT

Vem ska trösta knyttet?

Är det verkligen skolans fel att lärare blir sexuellt ofredade? Kan mer resurser till skolan motverka detta? Vi borde i stället tala om föräldraansvar, barnuppfostran och hur mycket ansvar som kan lastas över på skolan, skriver Ingrid Lindow.

ANNONS

Nyhetsmorgon. Lärare blir trakasserade sexuellt och med våld. En lärare har anmält våldtäkt. Vad beror det på enligt Lärarnas riksförbund? Jo, att skolan inte har tillräckligt med personal och resurser. Jag höll på att sätta mitt te i vrångstrupen. Som om det vore skolans fel att de blir sexuellt ofredade.

Det kan inte vara så att det beror på att eleven inte fått en tillräcklig uppfostran eller att det i allmänhet inte står rätt till hemma? Eller att porren kryper ner i åldrarna? Eller att en del barn får med sig dålig människosyn hemifrån?

Allt fler uppgifter

Lärare ska ta hand om allt fler barn med diagnoser och större och större barngrupper. De ska kunna agera som socionom, förälder, specialpedagog och vara kompetenta på alla områden i livet. Annars är de inte bra lärare. Det verkar som att allt är skolans problem och alltid när barn gör något fel eller om skolgången inte går bra så är det skolan som ska bli bättre.

ANNONS

Var är diskussionen kring den här tidens barnuppfostran och föräldraansvar? Lärare ska lära ut. De ska inte uppfostra. De ska fostra. När ett barn kommer till skolan ska det ha med sig grundvärderingar som tillåter det att lära sig alla ämnen som det behöver.

Begriplig lärarflykt

Hur kommer det sig att elever i dag har svårare för att lära sig läsa och skriva än för femtio år sedan när vi i dag har fler hjälpmedel, mer kunskap om barn och mer teknik än någonsin? Allt fler lärare slutar att jobba som lärare därför att det är en omöjlig arbetssituation och alldeles för få utbildar sig för att täcka det behov av lärare vi har. Så länge vi skyller allt på skolan och lägger mer och mer ansvar på skolan kommer denna negativa spiral att fortsätta.

Alla dessa grundläggande värderingar är inte skolans uppgift att lära ut. Det är föräldrarnas.

Våra barn behöver inte mer tröst. De behöver inte skyddas från sitt egna ansvar. Barn i dag behöver lära sig det som vi tror att vi lär dem. Nämligen människors lika värde. Respekt mot andra. En sund kvinnosyn. Alla dessa grundläggande värderingar är inte skolans uppgift att lära ut. Det är föräldrarnas.

Resursbrist inte orsaken

Att skolan behöver fler lärare och mer resurser opponerar jag mig inte mot. Men personalbrist kan aldrig vara orsaken till att barn eller unga vuxna beter sig på det här sättet. De som behöver tröst just nu är inte barnen. Det är lärarna.

ANNONS

Ingrid Lindow

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS