Särbehandlat. Att flyget i dag till stor del inte betalar miljöskatter och moms gör det svårare för flyget att minska sin klimatbelastning genom att introducera biobränslen, skriver Ulf Kamne (MP).
Särbehandlat. Att flyget i dag till stor del inte betalar miljöskatter och moms gör det svårare för flyget att minska sin klimatbelastning genom att introducera biobränslen, skriver Ulf Kamne (MP).

Varför ska flyget slippa betala?

Privatbilisten, taxibolaget, lastbilsägaren, bussbolaget, motorcyklisten – alla betalar för sina utsläpp. Men inte flygbolagen. Det tycker jag är märkligt, skriver Ulf Kamne (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Flygskatten, 28/2

Därför är det anmärkningsvärt att moderaternas Jonas Ransgård inte vill att flygbolagen ska ta ansvar för sina utsläpp och betala flygskatt. Det blir inte ens dyrt. En flygbiljett inrikes blir 80 kronor dyrare. Hur kan Ransgård ha missat att även näringslivet är beroende av en klimatomställning? Och att även näringslivet drabbas vid oväder, kraftigare stormar och konsekvenser som följer i klimatförändringarnas spår?

Redan i dag ser vi att butikshyllorna gapar tomma efter ovädren som dragit fram i Europa. Klimatförändringarna drabbar även oss. Här och nu. Inte bara de mest fattiga länderna.

Fler och fler inom näringslivet inser att vi alla måste ta ansvar för klimatet och arbetar därför med att ställa om sin produktion.

ANNONS

Våra utsläpp ohållbara

Både i Göteborg och i Sveriges ligger utsläppen från flygresor på runt 1,2 ton per invånare och år. Det globala genomsnittet ligger på cirka 0,16 ton. Våra utsläpp är därmed långt ifrån hållbara.

Trots den kunskap vi har om klimatförändringar i dag fortsätter Jonas Ransgård att driva linjen att flyget ska särbehandlas jämfört med övriga transportslag. Ransgård talar om samhällsekonomi utan att ha räknat in någon form av ekosystemtjänster eller miljövinster och går emot sina egna moderater i miljö- och klimatnämnden. Där ställde sig en enig nämnd bakom förslaget om flygskatt.

Att flyget i dag till stor del inte betalar miljöskatter och moms leder till att vi som konsumenter inte ser miljökostnaderna i priset och därmed flyger mer. Det gör det även svårare för flyget att minska sin klimatbelastning genom att introducera biobränslen.

Vi behöver också strama upp de internationella reglerna och inse att flygskatten inte löser allt, men det är ett viktigt första steg.

Ulf Kamne (MP)

miljökommunalråd,

vice ordförande i kommunstyrelsen

ANNONS