Om man vänder på hela frågeställnigen från att ”jag vill ha en tågtunnel till varje pris”, till att ”vi vill ha 20 miljarder av skattebetalarna för att förbättra kollektivtrafiken”, skulle Trafikverket då föreslå en tågtunnel till Haga och inget annat? skriver Claes Westberg.
Om man vänder på hela frågeställnigen från att ”jag vill ha en tågtunnel till varje pris”, till att ”vi vill ha 20 miljarder av skattebetalarna för att förbättra kollektivtrafiken”, skulle Trafikverket då föreslå en tågtunnel till Haga och inget annat? skriver Claes Westberg.

Vad är det bästa vi kan få för 20 miljarder kronor?

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Slutreplik

Västlänken, 7 och 11/5

Bra att Trafikverket inte förnekar sina egna siffror. Dåligt att stf regionchefen inte känner till att Trafikverkets prognosmodeller bygger på den förväntade samhällsutvecklingen i form av befolkningsutveckling, bilinnehav, inkomstförändringar, sysselsättning, etcetera. Intressant att just beslutet att bygga Öresundsförbindelsen baserades på prognoser och inte på visioner.

Viljestyrd planering

”Viljestyrd planering” i all ära, men vems vilja? Uppenbart inte folkets, som röstade nej till finansieringen av Västlänken, utan makthavarnas vilja. I östra Europa har ju detta testats med känt resultat.

Prognoser har inte alltid rätt, men tyvärr ofta mer rätt än visioner. Vad som händer i verkligheten är att man undandrar 20+ miljarder från andra angelägna projekt, som till exempel att förbättra Göteborgs lokaltrafik, bara för att testa sin vision. Om Västlänken enligt Trafikverket är så bra, varför platsar den då inte i den nationella investeringsplanen, utan måste till största delen finansieras av regionens bilister? Västlänken ger hälften av investeringen tillbaka enligt Trafikverket, vilket knappast är hållbart.

ANNONS

Mot bättre vetande

Att påstå att Västlänken har stor betydelse för regionens utveckling är inte bara en överdrift utan att tala mot bättre vetande. Tågtrafiken står för fem procent av kollektivtrafikresandet i regionen och 1,5 procent av det totala resandet. Regionen står och faller inte med en tågtunnel till Haga.

Om man vänder på hela frågeställnigen från att ”jag vill ha en tågtunnel till varje pris”, till att ”vi vill ha 20 miljarder av skattebetarna för att förbättra kollektivtrafiken”, skulle Trafikverket då föreslå en tågtunnel till Haga och inget annat?

Trafikverket borde läsa inskickade remissyttranden över Västlänkens järnvägsplan. Där kan man läsa att Västlänken är en undermålig lösning och att det finns fullgoda alternativ.

Claes Westberg

f d trafikdirektör i Göteborg

ANNONS