Det finns flera exempel på att stora byggprojekt stoppats, trots tillstånd. Det går även för Västlänken, skriver Tom Heyman.
Det finns flera exempel på att stora byggprojekt stoppats, trots tillstånd. Det går även för Västlänken, skriver Tom Heyman.

Västlänken stoppas när det politiska priset blir för högt!

Visst går det att stoppa Västlänken. Tunnelbygget är ett politiskt beslut. Och blir det politiska priset för högt kan det lätt ändras. Det har hänt förut, skriver Tom Heyman.

ANNONS
|

Replik

Västlänken, 18/5

Gert Gelotte och Anders Högström, och senare också Peter Hjörne, vill få oss att tro att Västlänken inte kan stoppas. Alla tillstånd är redan klara! Resonemanget är fel – tunnelbygget är ett politiskt beslut – inte tekniskt, det kan därför lätt ändras. Det enda som krävs är ett nytt regeringsbeslut och ett nytt regleringsbrev som återkallar Trafikverkets uppdrag. Sådana rockader har skett tidigare!

Också ett politiskt beslut

1997 stoppade dåvarande Banverket tunnelbygget i Hallandsåsen. Det var också ett politiskt beslut, man hade regeringens uppdrag att bygga tunneln, men när ledande företrädare i Båstad offentligt deklarerade att man saknade förtroende för det statliga verket gick det inte längre att fortsätta. När bygget, efter många år, återstartades var det med en annan entreprenör, en helt annan teknik och även helt andra kostnader!

ANNONS

Nyligen har vi kunnat följa turerna kring Karolinska sjukhuset. Även där var alla tillstånd klara och alla avtal underskrivna. Men plötsligt var alla överens om att avtalet måste skrivas om! Landstinget, entreprenören och upphandlingskonsulten satt alla med Svarte Petter. Den politiska trovärdigheten hade gått förlorad. Inte bara detta avtal utan hela den nya upphandlingsmodellen (OPS), som skulle bli flaggskeppet för stora offentliga projekt, skrotades.

I Stuttgart i Tyskland förlorades den politiska makten och tunnelprojektet fick återverkningar även på regeringsnivå. I Köln pågår en straffrättslig process och debatten om försöket att återskapa Riksarkivet kommer att pågå i minst 30 år.

Ritar om kartan

I Göteborg kommer tunnelbygget troligen att rita om den politiska kartan i det kommande valet, något som också påverkar rikspolitiken. Många kommer att fråga sig om denna felplanerade tunnel är värd en förgiftad valrörelse och miljödebatter i kommande val under säkert ett decennium!

Det kommer omsider att stå klart för allmänheten att regeringens miljöprövning var ett cirkelbevis, att man utan motivering godkände tunneln eftersom man själv var den sökande. Regeringen har inte brytt sig om Miljöbalken och trovärdigheten i miljöpolitiken kan ifrågasättas. Därmed även regeringens trovärdighet – oavsett vilket parti som styr.

Därför är tunnelbygget ett politiskt beslut som kan komma att ändras om det politiska priset blir för högt!

ANNONS

Tom Heyman

ANNONS