Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Västlänken lyfter Göteborg

Efter en lång och turbulent process är vi i dag framme vid det första spadtaget för Västlänken. Äntligen! Att bygget nu på allvar kommer igång blir en vattendelare. Om- och hur-frågorna är inte länge aktuella. Nu riktas fokus i stället på genomförandet, skriver Ann-Sofie Hermansson (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Ett extra plus är att projektet i förrgår blev ännu lite starkare. Då meddelade Trafikverket att stationerna Haga och Korsvägen kommer få fyra spår redan från start. God budgetdisciplin har skapat ett investeringsutrymme. Detta ger en kapacitetsökning med över 25 procent jämfört med den tvåspårslösning som tidigare planerats. Mer trafik kommer att kunna flyta med färre störningar.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vid Korsvägen blir den större kapaciteten en särskilt viktig tillgång för den upprustning av evenemangsstråket, med nya arenor och en rad andra faciliteter, som snart är på gång.

Ett annat plus är det beslut som Västra Götalandsregionen för en tid sedan fattade om en ny tågstation på Hisingen. Den ska stå klar för anslutning när Västlänken öppnar. Investeringen blir mycket viktig för vår storsatsning på att förnya Backaplan: med en ny spårvägssträckning, 8 000 nya bostäder samt 350 000 kvm arbetsplatser, butiker, skolor och kulturhus.

Vi ser redan nu att byggstarten är på väg att förändra stämningsläget i debatten

Västlänken blir alltså inte bara ett lyft för kollektivtrafiken och arbetsmarknaden i staden och regionen. Den är också en förutsättning för att kunna driva på en positiv stadsutveckling med massor av mervärden för göteborgarna.

Förändrat stämningsläge

Vi ser redan nu att byggstarten är på väg att förändra stämningsläget i debatten. Det tror vi är nyttigt. Vi har full förståelse för att många är missnöjda med folkomröstningen och beslutsgången i övrigt. Det är vi också. Men vi hoppas att det framöver ska gå att föra en mer konstruktiv dialog om själva projektet.

Att Martin Wannholt (DEM), ett tag en frenetisk motståndare, har gjort en halvomvändning i frågan är nog ett tidens tecken. Efter att ha haft fel i en lång rad tvärsäkra förutsägelser om den rättsliga processen sade han i en GP-intervju att han egentligen inte har så mycket emot en rak pendeltågstunnel under staden. Att den typen av kritik – som bygger på politiskt spel snarare än övertygelse – avtar i och med byggstarten är ganska logiskt.

Vi kommer jobba stenhårt för att den långa genomförandefasen ska bli så smidig som möjligt. Det blir en del stök. Det beklagar vi. Men det kommer att med råge vara värt det. Västlänken kommer att göra Göteborg till en ännu bättre stad.

Ann-Sofie Hermansson (S)

kommunstyrelsens ordförande