Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västlänken inte en del av Göteborgs framtid

    Västlänken är en samhällskatastrof, trots det argumenterar Miljöpartiet för att bygget av den ska genomföras. Den 9 september röstar jag som Jimmie Åkesson, nej till Västlänken, skriver Jörgen Fogelklou (SD).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Replik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Västlänken, 30/7

    Ulrika Frick (MP) skriver om kollektivtrafiken och dess utmaningar. Att kollektivtrafiken i Göteborg behöver ett rejält omtag är nog de flesta partier rörande överens om. Frågan är hur.

    Frick radar upp ett par åtgärder och blandar sedan in västlänken som magisk ingrediens. ”Malmö och Stockholm har fått sina nya tågtunnlar, nu är det dags för Göteborg och Västsverige att få sin”. Att Västlänken är en samhällsekonomisk katastrof som dessutom saknar nytta spelar ingen som helst roll för Miljöpartiet, för nu är det ”Göteborgs tur”.

    300 åtgärdspunkter

    Vad som verkar ha gått Ulrika Frick helt förbi är att Stockholm fryser alla sina betalningar till Trafikverket på grund av missnöjet med bygget. De listar cirka 300 åtgärdspunkter till följd av att stationerna av Trafikverket inte är kontraktsenligt byggda. Den kanske mest oroväckande bristen är ”inläckage av vatten som kan orsaka stora skador med risk för höga kostnader”. Grundvattnet som har varit en av de stora farhågorna i Göteborg, och som mark- och miljödomstolen föreskrev extra villkor för.

    ”Utan Västlänken blir det ingen utbyggd kollektivtrafik”. Detta mantra har vi nu hört till leda. Det blir inte sannare för att det upprepas. I en text om kollektivtrafik, spårvagnar och bussar kläms Västlänken in som den bärande hörnstenen.

    Ett av det ”tyngre” argument för Västlänken har varit att Centralstationen är full. Det går inte att trafikera Centralstationen med fler tåg. Detta är den legendariska enhörningen. Det är en myt som helt enkelt inte är sann. Det är inte stationen som är problemet, utan banorna in till staden.

    Om övriga Sverige förvånas över MP:s svaga siffror i riket så är det för oss göteborgare glasklart varför de riskerar att bli av med sitt kommunalråd här.

    Den 9 september röstar jag som Jimmie Åkesson, nej till Västlänken. Lokalt, regionalt och nationellt. Gör du det med.

    Jörgen Fogelklou (SD)

    gruppledare Göteborg