Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Västlänken bromsar inte ny kollektivtrafik

    Nej, Västlänken sinkar inte planeringen av nya satsningar på lokaltrafiken i Göteborg. Vi har tvärtom gjort stora investeringar i att öka resandet med kollektivtrafiken. En satsning som också gett resultat, skriver Lars Holmin (M) och Axel Josefson (M).

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Replik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Västlänken, 19/3

    Bengt Liselius skriver att Västlänken inneburit att ingen planering för ny kollektivtrafik ska ha skett på tio år och att det skulle ta ytterligare 20 år efter att Västlänken är betald innan lokaltrafiken kan ta ett steg framåt. Det enda problemet med resonemanget är att det är felaktigt.

    Till att börja är Västlänken inte en solitär utan en del av en helhetslösning, Västsvenska paketet, som syftar till att höja kapaciteten och framkomligheten för alla trafikslag inklusive kollektivtrafik. Detta är något som behövs när Göteborgsregionen kommer att växa med mer än 200 000 invånare fram till 2035.

    Kraftigt ökat resande

    De senaste åren, under grönblå regionledning, har resandet med Västtrafik ökat kraftigt och stora investeringar har gjorts för att utöka kollektivtrafiken i Göteborg. Bland annat har vi köpt in nya spårvagnar, infört fler expressbussar och ökat turtätheten i kollektivtrafiken.

    Vi har också genomfört ett omfattande arbete med att ta fram en målbild för kollektivtrafiken för de kommande 20 åren, kallat Koll2035, baserat på den befolkningstillväxt som vi ser. Den inkluderar bland annat en rad nya buss- och spårvagnsförbindelser för att skapa tvärförbindelser och knyta ihop Göteborg. Parallellt med det har också Sverigeförhandlingen genomförts där staten skjuter till finansiering till kollektivtrafik under förutsättning att kommunen ser till att det byggs nya bostäder.

    Viktigaste biten

    Den kanske viktigaste biten är dock arbetet med att få till en ny snabb järnvägsförbindelse mellan Göteborg, Borås och Jönköping via Landvetter flygplats. Den investeringen står inte i motsats till Västlänken – tvärtom är Västlänken en förutsättning för att kunna bygga förbindelsen.

    Lars Holmin (M)

    ordförande Västtrafik

    Axel Josefson (M)

    vice ordförande trafiknämnden