Västlänk och snabbspårväg på pelare effektivast

Det är snabbare, säkrare och billigare att bygga Västlänken på pelarbro. Komplettera med en snabbspårväg på pelare så får alla göteborgare och pendlare effektiv kollektivtrafik, skriver Hans Sternlycke och Sten Jonsson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Tunnelbana, 30-31/8 och 8/9

Henrik Munck (MP) föreslår duospårvagnar som kan gå i 100 km/tim i Göteborg. De kan köra både med järnvägens och spårvägens strömsystem. Vi instämmer att något måste göras för lokaltrafiken. Att använda Västlänkens tunnel också för spårvagn går dock inte, kapaciteten räcker inte till.

Innan den onödiga Västlänken byggs tvingas vi till år 2035 acceptera fortsatt långsam lokaltrafik, som ändå står för 95 procent av resorna. Tunnelbygge i lera är dyrt och riskfyllt. Det är snabbare, säkrare och billigare att bygga på pelarbro.

Västlänken kan byggas på pelare över Ullevigatan och Mårten Krakows väg in över Centralstationens perronger. Den lösningen kostar bara bråkdelen och är ingen miljö- och kulturkatastrof. Världens största järnvägsanläggare Chinese Railway Construction Company har bekräftat detta för oss.

ANNONS

Vi vill även bygga en snabbspårväg över Allén på pelare till Centralstationen. Med sidoskydd efter banan blir bullret försumbart. Här i luften kan man njuta av träden och parken. Människor kan passera under. Stopp för genomfartstrafik för bilar gör att Allén blir ett parkparadis. Lokaltrafiken går på Parkgatan. Med stationen vid Hagakyrkan på bro kan träden sparas. Därefter kan banan dela sig i en gren som fortsätter rakt fram mot den spårvägsbro som har föreslagits över älven till Hisingen vid Stigberget.

Den andra grenen kan svänga av via Sprängkullsgatan och gå in i berget ovanför SEB-kontoret. Därefter i bergtunnel till Chalmers och Sahlgrenska.

Snabbspårvägen kan avlänkas med spår till det ordinarie spårvagns- och järnvägssystem och ge möjlighet att med duospårvagn från dess stationer snabbt nå in till centrala punkter i Göteborg och omgivande stadsdelar.

För mindre kostnad än Västlänken kan man alltså få snabb lokaltrafik för alla göteborgare och pendlare.

Den Västlänk som nu projekteras i kombination med Älvstadens projekt gör Göteborgs centrum till en stökig byggarbetsplats i över 15 år. Här trivs inte boende eller besökare

Satsa nu på lokaltrafik för alla göteborgare och pendlare i ett klokt samspel för samma kostnad som Västlänken och färdigställt till år 2025.

ANNONS

Hans Sternlycke

ordförande Svenska Järnvägsfrämjandet

Sten Jonson

arkitekt SAR/MSA

ANNONS