Västsvenska paketet en bra affär för Göteborg

ANNONS
|

Replik

Folkomröstningen, 17/1

I sin debattartikel påstår Martin Wannholt, oberoende moderat, och Joakim Rosdahl (C) att för att få effekt (mindre trängsel och bättre miljö) måste kollektivtrafiken och möjligheten att cykla bli attraktivare så att fler bilister väljer att byta färdmedel.

Ja, just det. I Västsvenska paketet ingår satsningar på kollektivtrafik, förbättrad framkomlighet och trafiksäkerhet för 7,8 miljarder kronor. Göteborg betalar, 1,25 miljarder av paketet. Det är ju en fantastiskt bra affär för Göteborg!

De regionala aktörerna och staten har beslutat att gå in med denna subvention av Göteborgs kollektivtrafik för att det ingår i ett paket som omfattar regionala och statliga intressen. Dit hör Marieholmstunneln, som behövs för att avlasta igenkorkade Tingstadstunneln, en ny Göta älvbro, som delfinansieras med två miljarder, samt Västlänken, som möjliggör en lösning på järnvägsinfarkten i Göteborg samt nya satsningar på person- och godstrafik.

ANNONS

Utan dessa nationella intressen hade varken regionerna eller staten varit intresserade av att finansiera kollektivtrafik, cykeltrafik, pendelparkeringar, eller en stor del av en ny Göta älvbro.

Orealistisk tanke

Detta bortser debattörerna Wannholt och Rosdahl helt från i sin artikel. Hur deras lösning ser ut framgår inte. De vill ju ta bort (även om det är en orealistisk tanke) Västlänken och trängselskatten. Vilket motiv skulle då regionerna och staten ha för att betala Göteborgs kollektivtrafiksatsningar? Inget alls. Göteborg skulle få betala hela kalaset på 14 miljarder själv.

Debattörerna skriver att kommunens utredning är riggad. Utredningen har kommit med högst rimliga förslag, men Wannholt / Rosdahl tycker inte det. De anser att den viktigaste och effektivaste åtgärden inte ens berörs, nämligen Atenmodellen. I bland annat Aten får bilar med udda slutsiffra köra på udda dagar och bilar med jämn slutsiffra på jämna dagar. Detta har inneburit att hushållen har skaffat två bilar för att ha en med udda och en med jämn slutsiffra. Antalet bilar har alltså nästan fördubblats och det är ju mestadels äldre, riktiga miljöbovar till bilar som tillkommit. Det är väl självklart att detta inte tas upp som ett reellt alternativ av utredningen i Göteborg.

Wannholt / Rosdahl avslutar med att göteborgarna sagt nej till trängselskatt och Västlänk. Här slirar de med sanningen igen. Så vitt jag vet löd frågan i folkomröstningen: “Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg efter valet 2014?”.

ANNONS

Anders Högström

liberal debattör, tidigare ledamot i kommunstyrelsen samt ordförande för FP i Lilla Edet

ANNONS