Västlänkens nytta bara politiskt önsketänkande

Miljöpartiet och Moderaternas påstående om att Västlänkens stationer i Haga och Korsvägen blir bland Sveriges tio största med 15 000 respektive 20 000 dagliga resenärer har inget vetenskapligt stöd alls. Det är bara politiskt önsketänkande, skriver Mats Lövgren, Stoppa Västlänken nu.

ANNONS
|

Replik

Västlänken, 16/1

”Debattartikeln känns tio år gammal”. Kommentaren hos en i vårt nätverks närmare 6 000 medlemmar är talande. Debattartikeln Miljöpartiet och Moderaterna skriver om att ”Västlänken skulle vara nödvändig för regionen” ger ingen ny information. Innehållet har genom åren klätts av i ett flertal debattartiklar.

I sin text gör politikerna generalfelet att utgå från att deras politiskt uppsatta målbilder är detsamma som ett verkligt scenario. De är långt ifrån sanningen och skiljer sig grovt från Trafikverkets beräkningar. Tydligast är påståendet om att stationerna i Haga och Korsvägen skulle bli bland Sveriges tio största med 15 000 respektive 20 000 dagliga resenärer. De har inget vetenskapligt stöd alls utan är politiskt önsketänkande. En beräkning baserad på statistiskt underlag visar snarare på att det blir så få som maximalt 5 000 per station.

ANNONS

Målbilden om 130 000 dagliga resenärer inom Västra Götalandsregionen – en ökning från dagens 55 000 – är förresten en blåkopia av antalet tågresande i Skåne, som är geografiskt hälften så stort med korta restider till orter med dubbel så tät befolkning. För att ens teoretiskt nå 130 000 tågresenärer per dag inom Västra Götalandsregionen skulle det därför behövas extremt mycket snabbare tåg ute på banorna och inte en långsam tunnel under Göteborg.

Ger ingen önskad kapacitetsökning

Oavsett man är för eller emot pendeltågstunneln kan vi nog enas om att det behövs mer kapacitet vid Centralen. Problemet med Västlänken är att dess kapacitetstak är lägre än dagens trafik av region- och pendeltåg. I dag ankommer från norr 17 region- och pendeltåg per timma som enligt plan borde gå via Västlänken, men den klarar som max endast 12 tåg per timma varav fyra då skulle få ändstation vid Korsvägen i stället för på dagens centralstation. Och skulle man flytta ner tåg till tunneln frigörs inga spår inne på säckstationen på grund av servicefunktioner som tvätthall och verkstad som finns på bangården. Spåren på säckstationen behövs även för att vända tågen som ska dit. Västlänken ger alltså ingen önskad kapacitetsökning utan risken är överhängande att hela systemet får en kapacitetsminskning.

ANNONS

Våra medlemmar ställer sig frågande: ”Har politikerna inte tagit till sig något om det som har skrivits genom åren?”. Debattartikeln visar med all tydlighet att de inte har det. Det är därför dags att ansvariga politiker öppnar upp ögonen och ser det alla andra ser: Kejsaren är naken!

Mats Lövgren

samordnare, nätverket Stoppa Västlänken Nu

ANNONS