Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Det värsta exemplet är ändå rekonstruktionen av Vasabron, en av broarna över den välkända vallgraven i centrala Göteborg. Ett arbete som skulle ta ett år kommer nu att ta över två år, skriver Thomas Ström. Bild: Robin Aron

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Trafiksituationen driver företagare mot konkurs

    Samtidigt som trafiksituationen i Göteborg blir allt mer ohållbar rustar kranskommunerna för att ta över kunderna. Vem behöver i fortsättningen åka in till Göteborg för att handla? skriver Thomas Ström, NTEX.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Ja, vad ska man säga? Och var ska man börja?

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Göteborg, Nordens bilhuvudstad, har blivit den mest bilfientliga staden i norra Europa.

    Det grävs och spärras av överallt. Och det ändras från en dag till en annan. Där det gick bra att köra i går är det i dag enkelriktat eller avspärrat.

    Det handlar om 50 meter bro 2018, som kommer att ta mer än 24 månader att bygga. Det kan jämföras med den stora Tjörnbron på 664 meter som byggdes på 17 månader och som invigdes i november 1981.

    I förberedelserna för Västlänken stänger man av och leder om trafiken på diverse platser. En är Götatunneln, där man stängt helt i ena riktningen under sex månader och nu meddelat att man inte kommer hinna klart med det som ska göras. Det får man göra en annan gång, men när kan man inte säga. Men från Trafikverket, som håller i detta, är man väldigt noga med att det inte kommer att drabba budgeten. Min undran är när en försening eller utökat arbete inte medfört en högre kostnad?

    Vasabron en värsting

    Men det värsta exemplet är ändå rekonstruktionen av Vasabron, en av broarna över den välkända vallgraven i centrala Göteborg. Ett arbete som skulle ta ett år kommer nu att ta över två år.

    Det handlar om 50 meter bro 2018, som kommer att ta mer än 24 månader att bygga.

    Det kan jämföras med den stora Tjörnbron på 664 meter som byggdes på 17 månader och som invigdes i november 1981.

    37 år senare tar det alltså mer än två år att bygga 50 meter bro i centrala Göteborg,

    Hur är det möjligt?

    Bakgrunden är en katastrofal upphandling. Efter ett tag skickade trafikkontoret hem den entreprenör man valt och en ny togs in. Nu har den nya konstaterat att allt arbete måste göras om från grunden. Hur är det möjligt?

    Notan hamnar hos skattebetalarna

    I samband med att förseningen offentliggjordes var trafikkontoret noga med att påtala att det inte skulle medföra högre kostnader. Eventuella merkostnader skulle finansieras med hjälp av skadestånd från den ursprunglige entreprenören. Men hur stor är sannolikheten för det. Vad händer när denne entreprenör hävdar att de ursprungliga förutsättningarna som man räknat på var helt felaktiga?

    Jag är säker på att detta kommer att kosta Göteborg och dess skattebetalare mer än vad som är budgeterat.

    Samtidigt rustas det rejält i kranskommunerna för att ta upp kampen om konsumenterna.

    Det har till och med gått så långt att vissa näringsidkare i centrala Göteborg nu vill sälja sina verksamheter. Problemet är att ingen vill köpa.

    Öster om stan finns sedan tidigare det stora köpcentret Allum i Partille. I september öppnade en helt ny och stor galleria i Mölndals centrum söder om stan och under 2019 kommer närmaste kommunen norröver, Kungälv, att bli en helt ny stad med sitt Kongahälla Shopping med över 100 olika butiker restauranger etcetera. Bara i det senare räknar man med fem miljoner besökare om året.

    Vem behöver i fortsättningen åka in till Göteborg för att handla?

    Småföretagare de stora förlorarna

    De stora förlorarna på det här är de småföretagare som försöker bedriva handel innanför vallgraven i Göteborg. De senaste månaderna har det kommit larmrapporter om kraftigt minskad försäljning i innerstadens butiker. Vissa rapporterar om så mycket som 20-30 procent lägre omsättning jämfört med föregående år.

    Det har till och med gått så långt att vissa näringsidkare i centrala Göteborg nu vill sälja sina verksamheter. Problemet är att ingen vill köpa. För flera småföretagare innebär detta att den planerade pensionsförsäkringen går upp i rök.

    Jag blir inte förvånad om vi inom några månader kommer se allt fler tomma butikslokaler efter företagare som tvingats stänga eller gå i konkurs till följd av den pågående trafiksituationen i Göteborg.

    Hur är det möjligt?

    Thomas Ström

    NTEX AB