Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bild: Henrik Björnsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Stor kraft läggs på att göra Närhälsan trygg och säker

Vi kan se att öppna receptioner hos Närhälsan bidrar till att ett flertal konflikter kan undvikas, skriver Brita Wirblad och Bengt Hansson, Närhälsan.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Närhälsan, 7/11

Hot- och våldshändelser har tyvärr ökat inom Närhälsans verksamheter under de senaste åren, vilket också sker inom många andra områden i samhället.

Vi strävar efter att våra besökare alltid ska känna sig välkomna hos oss, samtidigt som både besökare och medarbetarna ska känna sig trygga i hur den fysiska miljön utformats. Vi kan se att öppna receptioner bidrar till att ett flertal konflikter kan undvikas, för att besökare snabbt får kontakt med vår personal.

Utformningen viktig

Utformningen av receptioner och väntrum är en viktig del för att skapa ett välkomnande möte som ställer stora krav på fysisk tillgänglighet, och för att nå dessa mål läggs det ner stor kraft och energi vid ny- och ombyggnation. Receptionsdiskarna utformas också så att obehöriga ska ha svårt att ta sig in, vilket ger receptionspersonalen tid att retirera till säker plats.

I mitten av november finns sedan lång tid ett inbokat möte. Hade det inte varit enklare att diskutera frågan då?

I arbetet med planeringen av lokaler deltar flera yrkeskategorier och funktioner, däribland personalorganisationen, för att få till bästa möjliga lösning utifrån behov, lagkrav och riktlinjer. Ibland behöver vi kompromissa på grund av lokalernas utformning, men aldrig på bekostnad av en trygg och säker miljö för både medarbetare och besökare.

Närhälsan bedriver ett systematiskt säkerhetsarbete med nära koppling till en säker arbetsmiljö, hög patientsäkerhet och skydd av den personliga integriteten. Frågor som gäller sjukvård och patientens integritet hanteras av legitimerad sjukvårdspersonal i lokaler som inte är publika utrymmen.

Möte i november

Vision efterfrågar samarbete med arbetsgivaren kring sekretess och säkerhet. Dessa frågor har kontinuerligt hanterats vid olika tillfällen och sammanhang i olika forum. I mitten av november finns sedan lång tid ett inbokat möte. Hade det inte varit enklare att diskutera frågan då?

Brita Wirblad

planeringschef Närhälsan

Bengt Hansson

säkerhetschef Närhälsan