Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Stoppa collage
Mats Lövgren, samordnare, nätverket Stoppa Västlänken Nu

Stoppa Västlänken det enda vettiga

Vi är många som länge diskuterat Västlänkens nytta och roll. Rätt beslut vore att stoppa projektet och ta just det Henrik Munck (MP) efterfrågar, ett helhetsgrepp. I ett sådant finns nämligen ingen plats för Västlänken, skriver Mats Lövgren, Stoppa Västlänken nu.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Västlänken, 25/1

Henrik Munck (MP) säger sig sakna debatten om Västlänkens nytta och roll. I över ett decennium har nätverket Stoppa Västlänken Nu kritiserat pendeltågstunneln om just detta. Därför välkomnar vi Muncks inspel, även om det han önskar tyvärr inte ger några pluspoäng.

På något sätt verkar det finnas en tro på att bara ifall tågen går ner i en tunnel så kan man köra i det närmaste ett oändligt antal tåg i den. Så är det naturligtvis inte. I dag vid maxtimman ankommer till Centralen från norr 17 pendel- och regiontåg som enligt trafikeringsstrategin borde gå via Västlänken. På grund av anslutningarna klarar tunneln endast att ta emot 12 tåg per timma och riktning. Själva tunnelns max är 16 tåg, vilket alltså är färre än vad som i dag ankommer. Att det krävs nya dyra investeringar för att man med Västlänken ens ska komma upp till dagens tågkapacitet kunde Riksrevisionsverket redan 2012 avslöja i en rapport.

Det innebär att även om banorna i norr skulle byggas ut får inte pendlarna fler tåg då Västlänken inte klarar av att ta emot dem. Dessutom matchar inte Västlänken ett eventuellt dubbelspår på Bohusbanan oavsett om spåren skulle gå under eller över älven.

Komplicerat och mycket dyrt

Munck vill bygga en ny förbindelse söderut mot Särö. En sådan skulle kräva att den anslöts inne i Västlänken mellan stationerna Haga och Korsvägen. Rent tekniskt kräver en sådan anslutning att antingen korsas spåren eller så går de planskilt med tunnlar i två olika nivåer. Korsas spåren minskas Västlänkens kapacitet ännu mer och en planskild lösning inne i berget är både komplicerad och mycket dyr. En sådan investeringskostnad måste såklart värderas mot vilken samhällsnytta den skulle ha.

Munck jämför Västlänken med en tom arena. Gamla Ullevi ansågs omodern när den stod färdigbyggd. För mer än tio år sedan dömde myndigheten SIKA (med ansvar för att räkna på resandeströmmar) inför döva politikeröron ut planerna på en pendeltågstunnel under Göteborg som ”obsolet”.

Rakryggat men räcker inte

Muncks alternativ till ytterligare mångmiljardinvesteringar med tveksam nytta är att be oss som påpekat bristerna samt övriga göteborgare om ursäkt. Det är visserligen rakryggat, men ger samtidigt en bitter eftersmak. Rätt beslut vore att stoppa projektet och ta just det Munck efterfrågar, ett helhetsgrepp. I ett sådant finns nämligen ingen plats för Västlänken.

Mats Lövgren

samordnare, nätverket Stoppa Västlänken Nu

Läs mer om Debatt: Västlänken
Mest läst