Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

CAPsHezIv9VWHl6R0wQYgtIx8L8.jpg
Christina Levinsson, ordförande Seko klubb Västtåg och Victoria Älverstad, arbetsmiljöansvarig Seko klubb Västtåg

Stoppa stöket - stå upp för tågpersonalen

Stöket på pendel- och regionaltågen blir allt värre. Och tågpersonalen har varken resurser eller befogenheter att säkerställa en trygg resa för våra skötsamma resenärer, skriver Christina Levinsson och Victoria Älverstad, Seko klubb Västtåg.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

En kvinnlig tågvärd försöker avvisa en resenär utan biljett och får hans händer över hela kroppen. En annan blir spottad i ansiktet. En onsdagskväll i september ligger det fimpar och utspilld öl över hela tåget efter att ha kört in festsugna gymnasieungdomar från Kungsbacka. Personalen räknar till tre spyor och en söndersparkad toalettdörr.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ordningen på tågen utgör en negativ spiral där tågen i slutändan kan bli en plats där man kan bete sig lite hur som helst utan konsekvenser.

Arbetsmiljön för personalen ombord på Västtrafiks pendel- och regionaltåg har under en längre tid försämrats. En kombination av allmänna problem i samhället som också spridit sig till tågen, bristande arbetsverktyg och mandat samt möjlighet att upprätthålla ordningen på tågen utgör en negativ spiral där tågen i slutändan kan bli en plats där man kan bete sig lite hur som helst utan konsekvenser.

Den absolut grundläggande arbetsuppgiften för tågpersonalen är att säkerställa en trygg och säker resa. Men förutsättningarna för detta saknas. Man arbetar ofta ensam, under dygnets alla timmar. Trafikutövaren, SJ Götalandståg, har på eget initiativ ökat bemanning på vissa särskilt utsatta avgångar, men man lever i en ekonomisk verklighet där varje krona räknas. Ställer inte Västtrafik tydliga krav i upphandlingarna finns en befogad oro att samma sak kommer hända här som just nu sker på Pågatågen i Skåne eller Saltsjöbanan i Stockholm, där kortsiktiga ekonomiska överväganden prioriteras framför resenärernas trygghet och personalens arbetsmiljö.

Tre steg till bättre ordning

1. Det är dags att Västtrafik tar sitt ansvar som trafikhuvudman och skjuter till pengar specifikt riktade till att få fler avgångar med dubbelbemanning. Erfarenheten är tydlig: antalet konflikter minskar och tryggheten blir större med en kollega vid sin sida. I framtida upphandlingar måste bemanningen och säkerheten ombord på tågen fortsatt garanteras.

2. Västtrafik måste också börja se över vad man kommunicerar ut mot sina resenärer. Man bör på bred front gå ut och vara mycket tydliga med att det ska råda absolut nolltolerans mot hot, våld, sexuella kränkningar och förolämpningar och att alla överträdelser ovillkorligen ska polisanmälas. Man måste också vara beredd att ge fullt stöd till personalen i detta.

3. Det är även dags för samhället att på riktigt ta ansvar för hur det ser ut på tågen. Polisen måste öka sin närvaro både ombord på tågen och på stationerna.

Resenärerna, våra medlemmar, och kollektiv-trafiken i Västra Götaland förtjänar bättre! Torsdagen den 4/10 deltar vi i en aktionsdag utlyst av Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF) för att bevara ombordpersonalen på tågen.

Christina Levinsson

ordförande Seko klubb Västtåg

Victoria Älverstad

arbetsmiljöansvarig styrelseledamot Seko klubb Västtåg

Mest läst