Johan Kanmert, trafikavstängnings-koordinator Kretslopp och Vatten, Göteborgs stad
Johan Kanmert, trafikavstängnings-koordinator Kretslopp och Vatten, Göteborgs stad

"Stoppa livsfarliga arbeten på vägarna omedelbart"

DEBATT: Att arbeta på våra vägar ska inte behöva innebära risk att bli ihjälkörd eller allvarligt skadad. Det måste bli fysiskt omöjligt att köra ihjäl vägarbetare och räddningspersonal. Beslut krävs omgående för att förhindra fler tragedier, skriver Johan Kanmert, Kretslopp och vatten, Göteborgs stad.

ANNONS
|

Den 26 april 2016 inträffade en dödsolycka vid räddningsarbete på E6 vid Munkedal. Det

är den tredje dödsolyckan på mindre än tre månader i samband med räddningsarbete.

Dessa tre tragedier skulle aldrig behövt inträffa. Att arbeta på vägar ska inte behöva innebära risk att bli ihjälkörd eller allvarligt skadad.


    <strong>Johan Kanmert, </strong>trafikavstängnings-koordinator Kretslopp och Vatten, Göteborgs stad
Johan Kanmert, trafikavstängnings-koordinator Kretslopp och Vatten, Göteborgs stad

Enligt Arbetsmiljöverkets bestämmelser ska inte fordonstrafik passera på ett sätt som innebär fara för människor som arbetar på vägen. Det ska fysiskt vara omöjligt att köra snabbare än 70 km/h om det finns en godkänd barriär uppställd, 50 km/h om det rör sig människor som arbetar mer än 2,5 meter från passerande fordonstrafik eller 30 km/h om avståndet är mindre än 2,5 meter till den passerande trafiken.

ANNONS

Stor risk i jobbet

Anledningen till att dessa regler finns är att människokroppen är väldigt skör och att det därför innebär en stor risk att arbeta i trafikmiljö. I så låg hastighet som 50 km/h är sannolikheten att avlida 55 procent vid påkörning. Att bli påkörd vid 30 km/h innebär en sannolikhet att avlida 10 procent. Vid påkörningar i 70 km/h är sannolikheten att avlida nästan 100 procent.

Tyvärr finns det alldeles för många som kör alldeles för fort oavsett om människor arbetar på vägen eller inte. Om det beror på att de som kör för fort inte känner till riskerna eller om de struntar i den stora faran med höga hastigheter är inte lätt att veta. Hur det än är måste det bli säkert att arbeta på vägarna oavsett arbetsuppgift och oavsett vem som är väghållare.

Omedelbara åtgärder

Det kan inte få fortsätta som nu att människor körs ihjäl varken vid räddningsarbete eller andra arbetsuppgifter på vägar. En lösning måste omedelbart plockas fram för att förhindra fler tragedier.

På sikt gäller det att få till en ordentlig attitydförändring i trafikbeteendet. I dag innebär det en stor fara att arbeta på vägar eftersom hastigheterna är alldeles för höga och trafikbeteendet är extremt stressat.

ANNONS

Frågan är om människor som kör bilar, bussar, lastbilar, motorcyklar, mopeder och alla andra fordon som finns verkligen har koll på vilken liten tidsvinst som görs genom att köra snabbt förbi ett vägarbete eller en räddningsinsats. När de får höra att det är så enkelt att räkna ut hur långt bilen färdas på en sekund som att ta hastigheten dividerat med 3,6 brukar de flesta bli förvånade och själva konstatera att det blir en försumbar tidsvinst. Nästan lika många blir förvånade över den stora risk det innebär att bli påkörda redan vid låga hastigheter.

En utbildningsfråga

För att på sikt lösa problemet kan detta vara en utbildningsfråga och en värdegrundsdiskussion om respekt. För att lösa problemet här och nu gäller det att vid alla typer av vägarbeten på alla typer av vägar se till så det fysiskt blir omöjligt att människor körs ihjäl. Beslut krävs omgående för att förhindra fler tragedier.

Johan Kanmert

trafikavstängnings-koordinator Kretslopp och Vatten, Göteborgs stad

ANNONS