Patienter är inga kunder och vård ska inte bedrivas som en affär, skriver debattörerna.
Patienter är inga kunder och vård ska inte bedrivas som en affär, skriver debattörerna.

Stoppa förlusterna i vården!

I stället för att slutkörd vårdpersonal presenteras lösningar på hur de ska få rimliga arbetsvillkor får de läsa romantiserade beskrivningar av hur viktiga de privata vårdföretagen är för vårdens utveckling, skriver Eva Olofsson (V) och Jan Alexandersson (V).

ANNONS
|

Replik

Vinster i välfärden, 11/2

De borgerliga och Miljöpartiet i Västra Götalandsregionen kritiserar utredningen av Ilmar Reepalu om att begränsa vinster i välfärden. De lät som ett eko av alla de artiklar som näringslivet spridit över Sverige i sina försök att säkra sin rätt att pumpa ut vinster ur välfärden. Det skrivs om ”ökad tillgänglighet, bättre kvalitet och ett gott bemötande”. Bra fokus, men också ett tappert försök att få läsarna att titta åt ett annat håll.

Detta är nämligen samma politiska ledning som bedriver en politik som gör att var tionde vårdplats är stängd därför att sjuksköterskorna flyr. Som bemöter personalens desperata beskrivningar av sin arbetssituation med att beskrivningen är ”befängd”. Personalen på sjukhusen kör slut på sig och personalomsättningen har nått rekordnivåer. Men i stället för att läsa om hur det ska skapas rimliga villkor för personalen att göra ett bra arbete får dessa läsa romantiserade beskrivningar av hur viktiga de privata vårdföretagen är för vårdens utveckling.

ANNONS

Sedvanliga överdrifter

Kommentarerna om utredningen innehåller sedvanliga överdrifter. Det påstås att många privata vårdgivare kommer att tvingas ge upp och lägga ner. Varför? De som har som huvudmål att erbjuda vård av hög kvalitet kommer att fortsätta trots vinstbegränsning. De som har vinsterna som huvudmål kommer att ge upp. Den som tror att många kommer att stänga ner erkänner i så fall att de sistnämnda var många. Vi ser det som bra om de som bara drivs av vinstjakt försvinner ur vården.

Den märkligaste formuleringen i artikeln är att det skulle ”tvinga upp kostnadsläget” att ta bort vinsterna. Om ett vårdföretag gör ett antal kronor i vinst kommer de i fortsättningen att behöva återinvestera dessa pengar. Kanske genom att anställa ännu en sjuksköterska eller läkare. Kostnaden för skattebetalarna är den samma, men fler anställda är mycket bättre än att vinsten sätts in på ett bankkonto i ett skatteparadis.

Patienter är inga kunder

Slutligen är det något särskilt med vinsten som drivkraft som inte hör hemma i hälso- och sjukvården. Företag har som främsta drivkraft att göra vinst medan hälso- och sjukvård handlar om att erbjuda vård först till dem som har störst behov. Det finns gott om intressanta forskningsstudier av att fokus på ekonomi och intäkter sätter vårdpersonal i etiska dilemman när intäkter och budget ställs mot att ge vård först till dem som har störst behov av vård. Patienter är inga kunder och vård ska inte bedrivas som en affär!

ANNONS

Eva Olofsson (V)

regionråd, Västra Götalandsregionen

Jan Alexandersson (V)

regionrådsersättare, Västra Götalandsregionen

ANNONS