Frigör pengar. Den nödvändiga satsningen på Göteborgs kollektivtrafik kan finansieras med de miljardbelopp som finns i kommunens budget för Västlänken, i kombination med regional och statlig finansiering, skriver Martin Wannholt (D) och Henrik Munck (D).
Frigör pengar. Den nödvändiga satsningen på Göteborgs kollektivtrafik kan finansieras med de miljardbelopp som finns i kommunens budget för Västlänken, i kombination med regional och statlig finansiering, skriver Martin Wannholt (D) och Henrik Munck (D).

Staten och regionen bryter mot Västlänkens avtal

Avtal ska hållas, annars får man häva dem. När Västra Götalandsregionen och staten på ett skadligt sätt bryter mot Västlänkens avtal så är det självklart att Göteborgs kommun måste agera. Besluten kring Västlänken bygger på att ytterligare 100 miljarder kronor investeras i nya spår. Men pengarna saknas och bluffen är nu avslöjad. Gör om och gör rätt, skriver Martin Wannholt (D) och Henrik Munck (D).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Västlänken, 10 juli

Avtalen för det Västsvenska paketet bygger på beslutade mål om ”större arbetsmarknadsregioner”, ”konkurrenskraftig kollektivtrafik”, och ”god livsmiljö” et cetera. Detta är såklart bra ambitioner.

Men för att ha en chans att nå målen med hjälp av Västlänken måste staten och Västra Götalandsregionen investera ytterligare cirka 100 miljarder kronor i järnvägarna runt Göteborg. Annars finns det helt enkelt inte plats för fler regionala tåg, och då faller syftet med Västlänken. Även med pengarna, som tilldelats fram till år 2030 för en liten delsträcka för tåg till Borås, så saknas cirka 95 miljarder kronor. Staten och regionen tar alltså inte sitt ansvar.

ANNONS

Västlänken är också i grunden en dålig trafiklösning, som drivits igenom av socialdemokratiska politiker rakt emot dåvarande Banverkets rekommendationer, vilket gör det än svårare att nå några mål i verkligheten.

Frågan har lyfts på GP Debatt (Moderaterna 10 juli respektive Feministiskt initiativ 9 juli) om det går att stoppa Västlänken och vem som ska stå för kostnaderna hittills.

Bryter mot avtalen

Svaret är att vi har en situation där den moderatledda regionen och den socialdemokratiskt ledda staten bryter mot avtalen då de inte kan säkerställa de 100 miljarder som krävs i ytterligare spårinvesteringar inom en överskådlig framtid.

När avtalen bryts av staten och regionen så är det Göteborgs kommuns självklara rättighet och skyldighet att häva avtalen. Den som orsakat skadan ska stå för alla Västlänkenkostnader.

Att fortsätta med de etablerade partiernas linje innebär att vi inte får någon påtaglig förbättring i kollektivtrafiken inom överskådlig framtid och att livsmiljön i Göteborg drabbas negativt. Om deras plan faktiskt skulle kunna genomföras så hade resultatet blivit att allt fler av dem som är väletablerade på arbetsmarknaden flyttar ut från vår stad, då inpendling blir mer attraktivt än att bo kvar. Resurserna räcker i så fall nämligen inte till nödvändiga satsningar inom Göteborg.

Demokraterna föreslår därför att pendeltågen och kapaciteten på Centralen i stället hanteras genom att existerande infrastruktur utvecklas och bland annat längre tåg kan ge plats för fler passagerare. För dagens station kan utnyttjas bättre och Västlänken ger i sig inga fler tåg.

ANNONS

Frigör miljarder

Demokraternas handlingsalternativ ligger helt i linje med den så kallade 4-stegsprincipen som all trafikplanering i Sverige ska utgå ifrån. Denna princip innebär att man försöker använda enkla och kostnadseffektiva lösningar så mycket som möjligt.

Alla de skador som Västlänken orsakar för miljön och med byggkaos i Göteborg är också skäl för att häva avtalen. Kostnaderna och skadorna blir mycket större om man fortsätter att bygga, jämfört med att stoppa nu och göra rätt.

Demokraterna vill i stället för Västlänken tidigarelägga satsningar på snabbare spårvagns- och busslinjer som gör att Göteborgs förorter kan nå centrum på maximalt 15 minuter. Förorterna blir då mer attraktiva och göteborgarna får smidigare pendling till jobb, studier och nöjen. Denna nödvändiga satsning på Göteborgs kollektivtrafik kan finansieras med de miljardbelopp som finns i kommunens budget för Västlänken, i kombination med regional och statlig finansiering.

Stora belopp att omfördela

Även när trängselskatten har avvecklats finns det stora belopp i den statliga infrastrukturplanen som kan omfördelas från Västlänken till nytt snabbtåg till Oslo. Halverad restid på cirka två timmar ger stora fördelar för göteborgarna, turismen och näringslivet.

Det är förvånande att Moderaterna går till val på att försvara en socialdemokratisk tunnel utan nytta. En tydlig majoritet sa till slut nej till trängselskatt och det dåliga tunnelförslaget, och enligt SOM-institutets mätningar blir göteborgarna alltmer negativa till Västlänken. Det moderatledda Västtrafik svarar nu i debatten ”att göteborgarna inte kan tänka längre än näsan räcker”. Ridå.

ANNONS

Göteborgarna har blivit lurade och principerna för professionell trafikplanering följs inte. I september kan göteborgarna återigen göra sin röst hörd.

Moderaterna och Socialdemokraterna bryter mot Västlänkens avtal. Vi häver dem.

Gör om och gör rätt.

Martin Wannholt (D)

Henrik Munck (D)

ANNONS