Stå på er och behåll skatten!

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Argumenten mot trängselskatten tog slut under våren 2014. ”Vi ifrågasätter inte Västsvenska paketet och heller inte finansieringen med trängselskatt.” Så inledde Gårdagruppen en debattartikel I maj. Vägvalet uppmanade i desperation väljarna att ”Rösta nej till trängselskatt och Västlänken i folkomröstningen.” Martin Wannholt var uttryckligen för trängselskatt i sin debattartikel från den 20 augusti 2014, men har ändå fått äran av att sänka ja-sidan i valet av professionella tyckare.

Debatten i Göteborg har blivit kidnappad av en radikal och auktoritär trojka som med all kraft försöker stoppa vår största kollektivtrafiksatsning någonsin, bara för att de inte vill bidra med en hållbar och mer miljövänlig framtid. De hade kunnat agera ansvarsfullt, föreslå realistiska ändringar och på så sätt vara med och lösa stadens problem. Istället har de valt en konfrontativ linje där de ställt stadsdelar mot stadsdelar, invånare mot invånare och utmålar alla som inte tycker som de själva som korrupta, förblindade och maktens hantlangare.

ANNONS

Två undersökningar efter valet, från Hanne K Larssen och GU:s medborgarpanel, antyder att det inte skulle blivit ett nej om inte Västlänken kopplats till folkomröstningen. Att det var Västlänken som på marginalen avgjorde till nej-sidans fördel.

Den rådgivande folkomröstningen handlade inte om Västlänken, och utifrån folkomröstningsresultatet är det inte heller klart att väljarna inte vill ha Västlänken. Tillgängliga undersökningar tyder på att ingen sida har majoritet, men att de som är positiva till Västlänken är fler än de som är negativa.

Oklart råd

Vilket råd var det kommunpolitikerna fick efter att ha ställt frågan: Anser du att trängselskatten ska fortsätta i Göteborg valet efter valet 2014? Det har visat sig mycket oklart.

De åtgärder som kommunens utredning menar skulle kunna uppnå trängselskattens miljö- och framkomlighetsmål är inte attraktiva: Höjda parkeringsavgifter, enkelriktningar och sänkta fartgränser må vara bra för miljön men minskar tillgängligheten i staden. Inte heller är de olika alternativen till finansiering av paketet oproblematiska: Höjd kommunskatt för alla göteborgare? Med tanke på att kranskommunernas inpendlare står för en stor del av intäkterna från trängselskatten, hur bra känns det?

Legitimiteten i folkomröstningsresultatet är urholkat av nej-sidans försök till sammankoppling med Västlänken. Nätverket Ja till trängselskatt i Göteborg uppmanar politikerna att fortsätta försöka göra systemet bättre, men låt trängselskatten vara kvar!

ANNONS

Gabriel Lindh

samordnare JA till trängselskatt

Åsa Österlund

Ja till trängselskatt

ANNONS