Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Sluta vilseled göteborgarna om Västlänken

    Bo Larsson på Trafikverket har uppdraget att projektera Västlänken, men han har inte uppdraget att vilseleda allmänheten, skriver Vägvalet.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Replik

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Västlänken, 28/1

    Västlänken föreslogs aldrig av Banverket. Beslutet togs av den nybildade regionstyrelsen som just fått fler befogenheter. Banverket tog då fram ”förstärkningsalternativet” som en billigare och enklare lösning. Centralen har inte kapacitetsbrist, den finns i det omgivande nätet. Men problemen på Stambanan och Västkustbanan förbättras inte av tunneln.

    Pendlingsmöjligheterna påverkas. Tunneln är så dyr att andra, mer angelägna, investeringar inte kan genomföras. Stationen i Haga är ett framtida hot mot stadsdelarna Haga och Vasastaden. Med argumentet ”stadsförnyelse” riskeras en ny rivningsvåg när den nya stationens kapacitet skall utnyttjas. Det finns inget skydd för dessa områden i dag.

    Försumbar nytta

    Den samhällsekonomiska skadan är tydligt framräknad, den kulturhistoriska skadan är också väl definierad. Den framräknade nyttan med tunneln är försumbar. Den är enbart ett politiskt prestigeprojekt.

    Trafikverket har uppdraget att projektera tunneln, däremot ännu inte att bygga den. Alla beslut är överklagade och Länsstyrelsens godkännande gjordes i strid med de egna slutsatserna. Kostnaden är inte redovisad. 20 miljarder kronor är en uppskattning från 2009 men är nu bara av historiskt intresse – 20 års oredovisad indexuppräkning tillkommer.

    Enorma problem

    Problemen blir enorma. Redan i år stoppas spårvägstrafiken till Hisingen, något som kommer att upprepas under kommande år. En desperat kommunstyrelse vill nu i stället bygga en linbana. Senare kommer Alléstråket, Götatunneln och Korsvägen att stängas. Följderna av detta kan inte nu beräknas. Stora kulturella värden går för alltid förlorade. Kungsparken blir ett kalhygge och senare en bussterminal, Hagakyrkan blir för evigt bullerstörd av trafiken i tunneln som ligger rätt under kyrkan. Lisebergs entré blir en jättegrop.

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare Vägvalet

    Tom Heyman (VV)

    vice partiledare Vägvalet

    Håkan Andersson (VV)

    partisekreterare Vägvalet